هفدهمین سالروز تأسیس حزب مردم بلوچستان

حزب مردم بلوچستان در سپتامبر ۲۰۰۳ توسط تعدادی از فعالین سیاسی بلوچ که در اروپای غربی مستقر شده بودند تأسیس شد؛ افرادی با پیش زمینه‌های متفاوت سیاسی که بیانگر تکثر موجود در جامعه‌ی‌ سیاسی بلوچستان بود. هدف از تأسیس حزب مردم بلوچستان نیل به حاکمیت مردم بلوچ در سرزمین تاریخی آن‌ها بلوچستان بوده است. استراتژی حزب مردم در رسیدن به اهداف سیاسی مبارزه‌ی بدون خشونت با در نظر داشت همزیستی مسالمت‌آمیز میان ملت‌های ساکن ایران بوده است.

حزب مردم بلوچستان با طرح سیستم فدرال برای اداره‌ی کشور چند ملیتی ایران و تقسیم قدرت که بعدا در استراتژی کنگره‌ی ملیت‌های ایران فدرال نیز تبلور یافت پیشگام ارائه‌ی طرحی بوده است که منجر به دگرگونی نگرش‌ها و شیوه‌های مبارزاتی جامعه‌ی‌ سیاسی ایران شده است؛ ایجاد بستری مناسب برای درهم شکستن قدرت انحصاری حاکمیت مرکزی و سهیم نمودن ملت‌های خارج از حاکمیت در اداره‌ی کشور که ثمره‌ی آن همزیستی مسالمت‌آمیز بین ملت‌ها و دوری از خشونت، جنگ و ویرانی خواهد بود.

برنامه و اساسنامه‌ی حزب مردم بلوچستان منطبق با منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد تهیه و تنظیم شده است.

برای اولین بار حق حاکمیت ملت‌ها در سرزمین‌های تاریخی آن‌ها را حزب مردم بلوچستان مطرح نمود و آن را به عنوان هدف استراتژیک در برنامه‌ و اساسنامه‌ی خود گنجاند. وقتی گفته می‌شود حاکمیت دولت مرکزی باید تقسیم گردد، معنایش این است که این حاکمیت از ملت‌های غیر فارس با توسل به قوه‌ی قهریه غصب شده و باید به آن‌ها مسترد گردد. به همین دلیل است که خودمختاری و خودگردانی نمی‌توانست پاسخگوی این هدف باشد. خوشبختانه همه‌ی احزاب عضو در کنگره‌ی ملیت‌های ایران فدرال با پذیرش نظر حزب مردم بلوچستان، اقدام به گنجاندن شعار استراتژیک حاکمیت ملی در برنامه‌های خود نمودند.
همکاری با کنگره‌ی ملیت‌های ایران فدرال برای حزب مردم بلوچستان همکاری‌ای استراتژیک بوده و حزب همواره حضوری فعال و پر رنگ در کنگره‌ی ملیت‌های ایران فدرال داشته است.

حزب مردم بلوچستان به عنوان یک حزب واقع بین و عملگرا نمی‌تواند شعاری به جز حق حاکمیت ملی را که خود برای اولین بار مطرح نموده و در جهت نهادینه نمودن آن در میان ملت‌های خارج از حاکمیت سعی بسیار نموده است در برنامه‌ی خود داشته باشد؛ شعاری که به آن باور دارد و نیز با مبارزات ملت‌های خارج از حاکمیت گره خورده است. شعار استراتژیک حاکمیت ملی عینی ترین شعاری است که جامعه‌ی بین‌المللی آن را پذیرفته و نیز مورد قبول ملیت‌های خارج از حاکمیت در ایران قرار گرفته است. رسیدن به حاکمیت ملی و تأمین حقوق ملت بلوچ مطابق منشور جهانی حقوق بشر، بستری قانونی است که در آن ملت بلوچ می‌تواند سرنوشت خود را رقم بزند. حزب مردم بلوچستان این مرحله از مبارزه را رسیدن به حاکمیت ملی می‌داند و از همه‌ی کنشگران بلوچستان غربی می‌خواهد به جای جدل در دنیای مجازی در صفی واحد و سازمان یافته انرژی خود را معطوف هدفی مشترک که همانا رسیدن به حاکمیت ملی و تثبیت آن است بنمایند. با رسیدن به چنین مرحله‌ای ممکن است خواست‌ها و نیازها تغییر یابند و این مسئولیت نسل‌های بعدی خواهد بود که بنا به شرایط خود تصمیمات سیاسی مقتضی را اتخاذ نمایند.

جمهوری اسلامی و مرکز گرایان در هر طیف منافع خود را در تغییر بافت جمعیتی، تقسیم منطقه و حذف نام بلوچستان می‌بینند و مایل هستند بدون هر گونه مزاحمت و مقاومتی آن را عملی سازند تا بتوانند این “موفقیت تاریخی” را به نام خود به ثبت برسانند. در چنین شرایطی حضور نیروهای کنگره‌ی ملیت‌ها به شمول حزب مردم در میان اپوزیسونی که کثیرالمله بودن ایران را می‌پذیرد و سیستم فدرال را در برنامه‌ی خود دارند، در جهت تلطیف فضای سیاسی و فراهم نمودن زمینه‌ای از اعتماد بسیار ضروری است.

نگاهی اجمالی به فعالیت‌های حزب مردم بلوچستان:

در اوایل تشکیل کمیته‌ی موقت ارتباطاتی میان فعالین سیاسی ملت‌های خارج از حاکمیت ایجاد شد. مدتی بعد این ارتباطات منجر به تأسیس کنگره‌ی ملیت‌های ایران فدرال در سال ۲۰۰۵ شدند. اعضای کنگره متحدان استراتژیک حزب مردم هستند.
حزب مردم بلوچستان با عضویت در سازمان ملت‌ها و مردم بدون نمایندہ (UNPO) از ژوئن ۲۰۰۵ بلوچستان غربی را در این سازمان نمایندگی می‌کند. یو ان پی او در ارتباط با برگزاری سمینارها و فراهم آوردن ارتباطات با دولت‌ها در دفاع از حقوق بشر کارنامه‌ی بسیار درخشانی دارد. در دو دوره‌ی اخیر دبیر کل حزب مردم بلوچستان ریاست یو ان پی او را به عهده داشته است.
حضور در برخی از پارلمان‌های اروپایی، آمریکایی و آسیایی:

– جلسات و کنفرانس‌های پارلمان اتحادیه اروپا

– جلسه‌ و کنفرانس در پارلمان و سنای ایتالیا

– جلسه و کنفرانس در پارلمان انگلیس

– جلسه و کنفرانس در پارلمان دانمارک

– جلسه و کنفرانس در پارلمان کانادا

– جلسه و کنفرانس در پارلمان فرانسه.

– جلسه و کنفرانس در کنگره و سنای آمریکا

– جلسه و کنفرانس در پارلمان ھُنگ کُنگ

– جلسه و کنفرانس در پارلمان کاتالونیا

– جلسه و کنفرانس در پارلمان اسکاتلند

دیدار با نمایندگان پارلمان‌ها:

– دیدار با نمایندگان پارلمان‌های کشورهای سوئد، نروژ، دانمارک، بلژیک، آلمان، ایتالیا، آمریکا، انگلیس، هلند، بحرین و کویت.

برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف:

استکهلم، کپنهاک، بروکسل، برلین، لندن، کلن، فرانکفورت، آمستردام، اسلو، تورنتو، ورشو و ژنو.

ارائه‌ی گزارش‌های حقوق بشری به :

– سازمان عفو بین‌الملل

– سازمان ملل و شورای حقوق بشر

– پارلمان‌های مختلف دنیا

– گزارشگران ویژه‌ی حقوق بشر در امور ایران

همکاری با سازمان‌های سیاسی و حقوق بشری و فعالیت‌های رسانه‌ای:

– ملت‌های: کرد، عرب، فارس ، ترک و ترکمن و شرکت در جلسات و کنفرانس‌های مشترک

در ژنو، و پارلمان اروپا در بروکسل و کنگره‌ی آمریکا

– همکاری با احزاب مختلف بلوچی، کردی، عربی، ترکی، ترکمنی، لری و احزاب متعلق به ملت فارس.

– شرکت در تظاهرات و کنفرانس‌های متعلق به اتحادهای مختلف، از جمله کنگره‌ی ملیت‌های ایران فدرال، شورای دموکراسی‌خواهان و همبستگی برای آزادی و برابری در ایران.

– فعالیت‌های مختلف رسانه‌ای، مشارکت در گفتگوھای تلویزیون‌های مختلف، و حضور فعال اعضاء و هوداران حزب در سوشیال مدیا و پلاتفرم‌های مختلف و نشر مقالات و خبر.

– ایجاد ارتباط با فعالین حقوق بشری و فرهنگی بلوچ در بلوچستان شرقی و شمالی و انجام فعالیت مشترک حقوق بشری.

حزب مردم بلوچستان/ سپتامبر 2020

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*