بیش از یک ماه بی خبری از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی در شهرستان شستون (سراوان)

به گزارش رسانک، سی و پنج روز پس از بازداشت بسیاری از شهروندان معترض به کشتار سوختبران بلوچ توسط سپاه پاسداران، همچنان خانواده های بازداشت شدگان بدون اطلاع از وضعيت فرزندان خود هستند. 

@rasanknews 

در تاریخ ۴ اسفند ماه ۹۹ نیروهای سپاه پاسداران در منطقه مرزی بم پشت از توابع شهرستان شستون به سمت سوختبران بلوچ تیراندازی کرده و باعث کشته و زخمی شدن ده ها نفر شدند. 

بدنبال این جنایت سپاه پاسداران، شهرهای مختلف بلوچستان شاهد اعتراضات گسترده مردمی بود که در جریان و بعد از اعتراضات نیروهای امنیتی و نظامی دست به بازداشت های گسترده خودسرانه زدند.

بسیاری از افراد بازداشت شده توسط نیروهای امنیتی از جمله اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران به بازداشتگاه های مرکز بلوچستان، شهر دُزاپ منتقل شدند. علاوه بر این، از محل دقیق نگهداری بسیاری از بازداشت شدگان دیگر تاکنون اطلاعی در دست نیست.

خانواده های این بازداشت شدگان، با گذشت بیش از یک ماه نگران وضعیت فرزندان خود هستند. این خانواده ها با مراجعه به ادارات مربوطه هیچگونه پاسخی دریافت نکرده اند. 

از تعداد دقیق افراد بازداشت شده اطلاعی در دست نیست اما بازداشت دستکم ۱۶ شهروند بلوچ قطعی شده که هویت ۱۳ تن از آنها توسط مجموعه رَسانْک محرز گشته است. 

این افراد عبارتند از:

۱_محمد شهرسان زهی فرزند کاهم داد اهل مئگس (مهرستان) 

۲_عزیز شهرسان زهی فرزند لهداد اهل مئگس 

۳_محمد درزاده فرزند عبدالغفور ساکن روستای دِزَّک

۴_عبدالجلیل فرزند ملاحسین اهل شورو

۵_زکریا فرزند یارمحمد اهل شورو

۶_سعید فرزند یارمحمد اهل شورو

۷_عمر فرزند ملاحسین اهل شورو

۸_یحیی شکل زهی اهل شهرستان پهره (ايرانشهر) 

۹_ایرج دهواری فرزند گل محمد اهل شهرستان شستون (سراوان) 

۱۰_عبدالطیف ملک زاده فرزند محمد امین اهل شهرستان شستون 

۱۱_مالک خیری اهل روستای ابتر از توابع شهرستان پهره 

۱۲_عابد بلوچزهی فرزند غریبشاه اهل منطقه بم پشت از توابع شهرستان شستون 

۱۳_فرزاد سپاهی

گفتنی است که از بین این بازداشت شده ها “عمر” و “یحیی شکل زهی” پس از اصابت گلوله نیروهای امنیتی و در حالت زخمی، علاوه بر ضرب و شتم، بازداشت شده اند. 

لازم به ذکر است که ارگان های امنیتی و نظامی خانواده همه بازداشت شدگان را با تهدید، وادار به سکوت و رسانه ای نکردن بازداشت ها کرده اند. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*