بازداشت همسر یک فعال سیاسی بلوچ توسط اداره اطلاعات دزاپ (زاهدان)

به گزارش رسانک به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز شنبه ۱۱ بهمن ماه ۹۹، ماموران اداره اطلاعات زاهدان یک زن بلوچ به نام “رحیمه کردی تمیم” همسر فعال سیاسی “امیر حمزه رئیسی” را با یورش به منزل مسکونی اش بازداشت کرده‌اند.

رحیمه کرد تمیمی همسر امیرحمزه فعال سیاسی بلوچ است. او ۶ ماه پیش به ایران بازگشته و آن زمان توسط اداره اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته است، خانم کرد تمیمی در آن‌زمان به مدت سه روز در بازداشت نیروهای امنیتی بوده است، همسر این فعال بلوچ نهایتا به دلیل نزدیکی به دوران وضع حمل با تامین ضمانت آزاد شده بود.

او پس از آزادی با تامین ضمانت توسط ماموران اداره اطلاعات تهدید شده است، ماموران امنیتی به او گفته‌اند در صورت ارتباط دوباره با همسرش او بازداشت خواهد شد.

اداره اطلاعات زاهدان با ارسال احضاریه برای این زن بلوچ خواستار مراجعه او به این اداره در روز جمعه ۱۰ بهمن ماه شده بود که با عدم مراجعه، ماموران اداره اطلاعات روز بعد به منزل مسکونی اش یورش برده و او را بازداشت و با خود به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل کردند.

یک منبع مطلع در این مورد به گزارشگر کمپین گفت: ”خانم تمیمی به مدت ۲۴ ساعت در قرنطینه اداره اطلاعات زاهدان بازداشت بوده و پس از آن به یکی از بندهای زندان زنان منتقل شده و از بند دقیق نگهداری او اطلاعی در دسترس نیست.“

این منبع در ادامه گفت: ”کودک خانم تمیمی ۵ ماهه است و توسط پدربزرگش نگهداری می شود؛ این کودک مشکل قلبی دارد و پس از تولد قلب او سوراخ بوده و وضعیت جسمانی او نامساعد است.“

همچنین اداره اطلاعات برای تحت فشار قرار دادن این فعال سیاسی بلوچ دو برادر او به نام های “عابد و روح الله رئیسی” را نیز بازداشت کرده بود؛ عابد چند سال پیش به مدت ۷۵ روز در تک سلولی های اداره اطلاعات نگهداری شده بود و خانواده از ناپدید شدن او به شدت نگران بودند که پس از آن و اطلاع یافتن خانواده از بازداشت او، وی با قید ضمانت آزاد شده بود که هم اکنون این دو برادر تحت نظر اداره اطلاعات قرار دارند؛ روح الله نیز در ۱ دی ماه ۹۹ در شهرستان نیکشهر بازداشت شده بود.

بازداشت همسر فعالان مدنی در بلوچستان اقدامی کم سابقه است؛ پیش از این نیز کمپین فعالین بلوچ گزارش هایی از احضار و تهدید اعضای خانواده فعالان بلوچ دریافت کرده بود.

در آخرین مورد می‌توان به بازداشت عبدالله سربازی، برادر حبیب الله سربازی اشاره کرد که با اخذ اعترافات اجباری همراه بود.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*