تلاش پاکستان برای تغییر جمعیت ملی و زبانی شهر کویٹه همانند سیاست جمهوری اسلامی در زاهدان

به گزارش رسانک، امروز چهارشنبه ٢٩ آذر ماه ۱۴۰۲، انوارالحق کاکر، نخست‌ وزیر پاکستان در سفر به شال (کویٹه_کویته)، مرکز شرق بلوچستان، اولین برنامه تلویزیونی هزار‌گی-فارسی در تلویزیون ملی پاکستان را افتتاح کرد.

آقای کاکر در مراسم افتتاح این برنامه گفت «امروز خوشحالم که زبان محلی دیگری در بلوچستان ملی می‌شود که به زبان هزارگی شناخت جدیدی می بخشد.»

«بولان پی‌تی‌وی» در نخستین برنامه‌های خود آهنگ‌هایی به زبان فارسی‌ هزارگی از جمله «زنده‌باد پاکستان – پاینده‌باد پاکستان» و ترانه داود سرخوش «شرین زبو جره‌جو» (شیرین‌زبان جان) هم با حضور کودکان هزاره که لباس‌های سنتی و دمبوره بدست دارند را پخش کرد.

گفتنی است که رژیم جمهوری اسلامی ایران نیز طی سال‌های اخیر با اجرای سیاست‌های مختلف از جمله خشک کردن منطقه سیستان در شمال بلوچستان از طریق پیگیری نکردن حق آبه هیرمند و نتیجتا مهاجرت ساکنان منطقه تلاش کرده تا جمعیت و گویش و زبان غیر بلوچی را در مرکز بلوچستان شهر دزاپ (زاهدان) تغییر دهد.

مشابه این طرح ها در مناطق ساحلی بلوچستان نیز در چند سال اخیر توسط جمهوری اسلامی ایران تحت عناوین “امایش جمعیتی” و تصرف سواحل بلوچستان در حال اجرا می‌باشد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*