بیانیه جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان در واکنش به یورش نیروهای امنیتی و نظامی به دو مدرسۀ دینی در زاهدان

به گزارش رسانک، امروز دوشنبه ٢٠ آذر ماه ۱۴۰۲، جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان با صدور بیانیه‌ای در واکنش به یورش نیروهای امنیتی و نظامی به دو مدرسۀ دینی در زاهدان، این اقدام را «حرمت‌شکنی» و «بر خلاف تدبیر و وحدت» دانست و خواستار «اقدام فوری» مسئولان کشوری برای جلوگیری از فراهم‌آمدن «زمینۀ تنش» در بلوچستان و سیستان شد.

متن بیانیه بدین شرح است:

“بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
با کمال تاسف و تألم اطلاع یافتیم نیروهای امنیتی و نظامی صبح امروز دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ به مدرسۀ دینی «مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله» واقع در خیابان مرادقلی زاهدان و سپس به مدرسه «ابوذر غفاری رضی‌الله‌عنه» واقع در منطقۀ کریم‌آباد زاهدان هجوم برده و به بهانۀ «طرد اتباع بیگانه» تمام حریم‌های مقدس را شکسته و وارد مدرسه و مسجد شده‌ و با این اقدام خود یادآور حملۀ نیروهای نظامی رژیم گذشته به مدرسه فیضیه قم شدند.

کشوری که میزبان هفت میلیون مهاجر افغان است که در تمام عرصه‌ها مشغول کار و تجارت هستند و فعالیت آن عزیزان در آن عرصه‌ها جرم محسوب نمی‌شود، اما چرا حضور فرزندان آنان در حوزه‌های علمیه برای حفظ و یادگیری قرآن مجید و علوم شرعی و اسلامی جرم است؟!

گفتنی‌ست؛ تاکنون بارها با مسئولین ذیربط برای ساز و کار جهت تحصیل طلاب مهاجر در مدارس دینی صحبت شده و هر بار قول همکاری داده شده، اما متاسفانه هیچ‌گونه همکاری صورت نگرفته است، این درحالی‌ست که اگر این طلاب بخواهند در حوزه‌های علمیۀ شیعه و یا در جامعة المصطفی درس بخوانند، بلافاصله برایشان مجوز و اقامت صادر می‌شود و حتی مورد تشویق قرار می‌گیرند، اما اگر بخواهند احکام و مسائل دینی خودشان را در حوزه‌های علمیۀ اهل‌ سنت فرا بگیرند، با «مشکل قانونی!» مواجه می‌شوند؛ نمی‌دانیم این دوگانگی تا کی ادامه دارد؟

معتقدیم کسانی که با این قبیل سنگ‌اندازی‌ها زمینه‌های التهابی دیگر را فراهم می‌کنند نه خیرخواه کشور عزیز ایران هستند و نه دلسوز نظام. متاسفانه افرادی در این استان هستند که منافع خود را در تنش و هرج‌ومرج می‌بینند، چنان‌که بعد از جریان جمعه خونین و آن‌ همه ستم‌هایی که در حق مردم روا داشته شد، این پروژۀ دیگری از سوی این افراد است که اگر مسئولان تدبیری عاجل و درست اتخاذ نفرمایند آیندۀ خوبی نمی‌بینیم.

ما مدرسین و اساتید دارالعلوم زاهدان ضمن محکومیت این حرمت‌شکنی و اقدام مغایر با تدبیر و وحدت، از مسئولین و دلسوزان کشور تقاضا داریم با اقدامی فوری جلوی بی‌تدبیری این افراد را بگیرند و نگذارند زمینۀ حساسیت‌های دینی و مذهبی و نارضایتی بیشتر فراهم شود.”


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*