مولوی عبدالحمید: «تفکر مذهبی» جواب نمی‌دهد/ هر حکومتی که شرایط جدید را در نظر نگیرد مردم را از دست می‌دهد

به گزارش رسانک، امروز جمعه ١٠ آذر ماه ۱۴۰۲، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی ،امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: بنده بارها گفته‌ام که دایرۀ «مذهب» محدود است و در هر کشوری مخصوصا در کشورهای بزرگی که ادیان و مذاهب و تفکرات و دیدگاه‌های متعددی وجود دارند «تفکر مذهبی» جواب نمی‌دهد.

وی ادامه داد: حداقل باید «تفکر اسلامی» باشد، زیرا تفکر اسلامی تفکری کلی‌ست و همۀ مذاهب زیرمجموعۀ تفکر اسلامی هستند. «تفکر انسانی» نیز یک تفکر کلی‌ست و اگر تفکرات اسلامی هم واقعا مطابق با اسلام باشند همان تفکر انسانی است. اسلام می‌گوید همه به انسانیت فکر کنند و دین و عقیدۀ هر کسی به خودش مربوط است و پاسخ خدا را خودش می‌دهد.

خطیب جمعه زاهدان تاکید کرد: اگر «انسانی» و «اسلامی» فکر کنید می‌توانید رضایت تمام ملت‌ها و انسان‌ها را حاصل کنید. باید برای همه حرمت و احترام و حقوق قایل شد. اسلام این تعلیم را داده است که به اسیر و زندانی و بازداشتی اهانت نشود و به او احترام گذاشته شود و از همان غذایی که می‌خورد و حتی بهترش را به زندانی بدهد تا زمانی که اسیر از اسارت و زندان بیرون می‌شود متاثر بشود و در حق‌شان دعای خیر بکند. راهنمایی و توجیه بکنید اما توهین و تحقیر نباشد. توهین و تحقیر اسیر مغایر با تعالیم اسلام است. خوش‌رفتاری با اسیران و زندانی‌ها در تمام دنیا اثر مثبت می‌گذارد.

مولوی عبدالحمید در ادامۀ سخنان‌شان گفت: امروز بُرد با کسی‌ست که به‌روز و با توجه به شرایط حرکت کند. بنده در گذشته در کنفرانس‌ها چندین مرتبه به حوزه‌های علمیه و مراکز علمی شیعه و سنی هشدار دادم که شرایط دنیا تغییر کرده و اگر شما خودتان را با شرایط حاضر دنیا تغییر ندهید و در روش‌هایتان تجدیدنظر نکنید در آینده با مشکل مواجه می‌شوید و مردم از شما جدا می‌شوند. امروز برنامه‌ها و روش‌های گذشته جواب نمی‌دهند و نیاز به یک سازوکار جدید است. اگر دولت‌ها و حکومت‌های دنیا شرایط جدید را درنظر نگیرند و خودشان را تغییر ندهند مردم از آنها جدا می‌شوند.

وی تاکید کرد: اینکه ما می‌گوییم سیاست‌ها و قوانین باید تغییر پیدا کنند به این دلیل است که ما باید جوانان این زمان را ببینیم. امروز اکثریت جمعیت کشور ما جوان است و این جوانان در مقایسه با افرادی مثل ما اعتقادات و انتظارات و توقعات دیگری دارند و ما باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم. زنان امروز نیز نسبت به زنان گذشته از تفکرات و مرام متفاوت‎تری برخوردار هستند. لذا باید جوانان و زنان و همۀ جامعه را دریابیم.

امام‌ جمعه دزاپ (زاهدان) افزود: اینکه می‌گویند امروز تمام دنیا از طریق ارتباطات به هم وصل شده، درست است. دنیای امروز دنیای دیگری است. بنده بارها به پدران و برادران توصیه کرده‌ام که اکنون آن روش و سنت بلوچی گذشته جواب نمی‌دهد و باید همان‌طور که شریعت توصیه کرده با دختران در امر ازدواج مشورت کنید و نظرشان را بپرسید. در اسلام آمده است که تصمیم‌گیرندۀ اصلی در امر ازدواج خودِ دختر است و خانواده بدون رضایت دختر نمی‌تواند او را مجبور یا تهدید کند. شاید زمانی بوده که فرهنگ‌های محلی بر احکام اسلامی غلبه کرده‌اند، اما امروز همین فرهنگ اسلامی است که اگر رعایت بشود مشکلات پیش نمی‌آیند.


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*