نماینده پارلمان آلمان بار دیگر خواستار آزادی دو زندانی سیاسی بلوچ شد

به گزارش رسانک، روز جمعه ٣ آذر ماه ۱۴۰۲، نماینده بوندستاگ “گلستان یوکسل”، که حمایت سیاسی جمشید حسن زهی را در دسامبر ٢٠٢٢، به عهده گرفت، خواستار آزادی جمشید و فرشید حسن زهی، دو زندانی سیاسی بلوچ شد.

وی در صفحه شخصی اینستاگرام خود با انتشار تصویری از خود در حالی که عکسی از جمشید حسن زهی در دست دارد، نوشت: جمشید و فرشید حسن زهی هر کدام در دادگاه آنلاین پر ابهام به ٢۵ سال حبس و اعدام محکوم شده‌اند و این امر یک فاجعه است.

گفتنی است که در هفته دوم آبان ماه ۱۴۰۲، “فرشید حسن زهی” و “جمشید حسن زهی” دو شهروند بلوچ که در بحبوحه خیزش زن، زندگی، آزادی، و اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم بلوچستان توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شده بودند پس از برگزاری یک جلسه دادگاه آنلاین و پر ابهام بدون حضور وکیل به ترتیب به اعدام و ۲۵ سال حبس، محکوم شدند.

این شهروندان در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان تحت شکنجه وادار به اعترافات اجباری علیه خود شده و هم اکنون در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان در سلول انفرادی و شرایط سخت با عدم دسترسی به تلفن و ملاقات قرار دارند.

فرشید به همراه جمشید، امید، اسماعیل و بهزاد، همگی با فامیلی حسن زهی که همگی کارگر بوده و با هم نسبت فامیلی دارند در تاریخ ٣ آذر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی به اتهام حمله به نیروهای پاسگاه چشمه زیارت از توابع زاهدان که در تاریخ ٣٠ آبان ماه توسط افراد مسلح ناشناس رخ داده بود، بازداشت شدند.

در تاریخ ٢۴ دی ماه ١۴٠١، سه نفر از این افراد با نام‌های بهزاد، امید و اسماعیل حسن زهی از زندان زاهدان آزاد شدند.

لازم به ذکر است که پیشتر خانم “دریا صفایی”، نماینده پارلمان بلژیک نیز کفالت سیاسی فرشید حسن زهی و جمشید حسن زهی را بر عهده گرفته و بارها خواستار آزادی این شهروندان شده بود.


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*