تایید حکم اعدام دو زندانی امنیتی بلوچ در دیوان عالی کشور بدون توجه به دفاعیات آنان

به گزارش رسانک، روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲، دو زندانی امنیتی بلوچ که متهم به درگیری با مامورین و قتل سه تن از آنها بودند با اینکه بارها اتهامات خود را در دادگاه رد کردند، حکم اعدام آنان در دیوان عالی کشور تایید شد.

هویت این دو شهروند بلوچ “محمد زین الدینی”، متولد ۱۳۸۱، فرزند مزار و “ادهم نارویی”، هر دو اهل لاشار از توابع شهرستان اسپکه، عنوان شده است.

روز دوشنبه تاییدیه حکم اعدام در دیوان عالی کشور، در بند ۹ (بند سیاسی) زندان مرکزی دزاپ (زاهدان)، به این دو زندانی ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش حکم اعدام در اواخر سال ۱۴۰۱ از دادگاه شعبه یک کیفری زاهدان صادر و با اعتراض این دو زندانی به دیوان عالی کشور ارجاع شد و اکنون تاییدیه آن به نامبردگان ابلاغ شده است.

گفتنی است چند تن از خویشاوندان محمد در طی یک درگیری با مامورین در منطقه سیرچاه ۳ نفر از نیروی سپاه قدس را کشته و خودشان نیز کشته می شوند. محمد و ادهم با وجود اینکه نقشی در این درگیری نداشتند، بیگناه بازداشت می شوند. دادگاه بدون توجه به دفاعیات آنان، کشته شدن نیروهای امنیتی که توسط “محمدگل زین الدینی”، که خود نیز در همان درگیری همانجا در محل کشته شد، را به این دو نفر نسبت داده و در عوض آن ۳ نیروی سپاه قدس این دو نفر بیگناه را اعدام کند.

محمد در مهرماه سال ۱۳۹۹، در منطقه سیرچاه در حالی که با خودرو عبوری به محل کار خود(تعمیرگاه) می رفته، بازداشت شده است و ادهم نیز در خرداد ماه سال ۱۴۰۰، توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت می شود و هر دو نفر به زاهدان منتقل شدند، نامبرده در بازداشتگاه مورد شکنجه شدید جسمی و روحی ازجمله، شوک‌ برق ،ضرب و شتم شدید با کابل و لوله پلیکا، توهین مذهبی و عقیدتی قرار گرفته، و پس از چند ماه محمد به بند جوانان و ادهم به بند ۳ امنیتی زندان مرکزی زاهدان منتقل شده که پس از افتتاح بند ۹ (سیاسی) این زندان هر دو به آنجا انتقال داده شدند و در آنجا به سر می برند.

به نقل از نزدیکان محمد، وی مدت‌هاست به فکر خودکشی است و این نگرانی وجود دارد وی دست به این اقدام بزند.

لازم به ذکر است نیروهای اطلاعات سپاه، بارها با خانواده محمد تماس گرفته و آنها را تهدید به قتل محمد کرده‌اند و نجات جان محمد را مشروط به همکاری تعدادی از بستگان محمد برای ترور افراد مخالف نظام عنوان کرده‌اند و آنها را تحت فشار روحی و روانی قرار داده‌اند، همچنین خانواده این دو ‌زندانی هر زمانی که به دادگاه مراجعه میکنند با بداخلاقی و بدرفتاری مسئولین مواجه میشوند و همیشه آنان از سوی ضابطین قضایی و کارکنان زندان با تهدید اعدام فرزندان شان مورد بد رفتاری قرار گرفته و از این طریق تحت فشار روحی و بی احترامی قرار داده اند تا از این طریق آنان را مجبور به همکاری با اطلاعات سپاه کنند.



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*