اعدام دستکم یک زندانی سیاسی بلوچ در زندان زاهدان

به گزارش رسانک به نقل از حال وش، سحرگاه امروز شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲، حکم‌ اعدام زندانی سیاسی بلوچ “میثم چندانی (دهقانی)”، ۳۲ ساله، فرزند محمد اهل منطقه بخشان شهرستان سراوان که روز چهارشنبه هفته قبل پس از تحمل بیش از ۱۲ سال‌ حبس، به همراه یک زندانی دیگر به قرنطینه زندان مرکزی زاهدان جهت اجرای حکم اعدام منتقل شده بود به اجرا در آمد.

بر اساس این گزارش، میثم در حالی محکوم به اعدام شده که فردی دیگر با هویت «شهمیر نقیبی» اهل سراوان که متهم اصلی پرونده بوده پس از بازداشت در حین انتقال از زندان زاهدان به زندان سراوان در ترمینال سراوان در حالی که محکوم به اعدام بوده موفق به فرار شده و نیروهای امنیتی میثم را به جای او با پرونده سازی ساختگی و اخذ اعتراف اجباری تحت شکنجه محکوم به اعدام کرده اند.

میثم چندانی سحرگاه روز ۶ شهریور ماه ۱۳۹۰، با یورش نیروهای اداره اطلاعات سراوان به منزل پدری وی در منطقه بخشان سراوان با اتهامات سیاسی و امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان منتقل شده و پس از حدود یک سال نگهداری در این بازداشتگاه و تحمل شکنجه های جسمی و روحی از نوع «تخت معجزه» و اعتراف اجباری به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده است.

وی پس از چند سال از دادگاه با ریاست قاضی «عباس علی رجوی» تحت اتهامات، «اقدام علیه امنیت کشور»، «عضویت در گروه‌های مخالف نظام (جندالله)»، و «محاربه از طریق اقدام مسلحانه» به اعدام محکوم شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع آمده است: «میثم پس از تحمل شکنجه‌های روحی و جسمی دوره یک ساله خود در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان توسط نیروهای این بازداشتگاه از نوع تخت معجزه و ضرب و شتم و شلاق با کابل و لوله پلیکا قرار گرفته و دچار اختلالات روحی و روانی و الزایمر شده است و تعادل اعصاب و روان خود را از دست داده است.»

وی روز چهارشنبه ۱۶ آبان ماه از بند امنیتی (بند ۹) زندان مرکزی به همراه یک زندانی دیگر متهم به قتل با هویت «‌عبدالحق گمشادزهی» ۳۳ ساله، فرزند عبدالمالک، متاهل، دارای دو فرزند و اهل میرجاوه به قرنطینه منتقل شده بود.

عبدالحق نیز در سال ۱۴۰۰، با اتهام قتل بازداشت شده و اوایل سال جاری از دادگاه کیفری زاهدان حکم اعدام برای وی صادر شده است.


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*