گوترش: جمهوری اسلامی با سرعتی نگران کننده، اعدام می‌کند

رسانک/ روز سه‌شنبه ٩ آبان ماه ۱۴۰۲، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به مجمع عمومی این سازمان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت که سرعت اعدام‌ها و صدور احکام اعدام در این کشور از پاییز گذشته به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته و نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن ۳۰ درصد بیشتر شده است.

این گزارش یک دوره حدودا یک‌ ساله از شهریور ماه سال گذشته تا نهم مرداد سال جاری را پوشش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، طی هفت ماه نخست سال میلادی جاری دست‌کم ۴۱۹ نفر از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعدام شدند.

در گزارش گوترش به اعدام هفت نفر در ایران در جریان اعتراضات سال گذشته اشاره شده که “به دلیل شرکت در این اعتراضات اعدام شدند”. خیزشی که جرقه آن در شهریور سال گذشته و با کشته شدن ژینا مهسا امینی در گشت ارشاد شروع شد.

اشاره دبیرکل سازمان ملل به محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری “زن، زندگی، آزادی” است که از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شدند و این احکام به اجرا درآمدند. روند دادگاه، صدور و اجرای حکم اعدام این بازداشت‌شدگان با محکومیت‌های گسترده‌ای در سطح جهانی همراه شد.

به گفته گوترش اطلاعات دریافتی توسط دفتر حقوق بشر سازمان ملل در رابطه با هر هفت مورد نشان می‌دهد که “روند قضایی به شکل مداوم الزامات مربوط به یک محاکمه عادلانه را طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر برآورده نمی‌کند”.


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*