گزارشی از حمله افراد مسلح به کلانتری ۱۶ زاهدان

به گزارش رسانک، صبح امروز ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۲، افراد مسلح به کلانتری ۱۶ زاهدان، واقع در خیابان رازی این شهر حمله کرده و درگیری چند ساعته ای با نیروهای امنیتی و نظامی رژیم جمهوری اسلامی ایران داشتند.

کلانتری ۱۶ زاهدان در نزدیکی مصلای مسجد مکی واقع شده و همان مکانی است که در روز جمعه ۸ مهر ماه ۱۴۰۱ نیروهای نظامی و امنیتی از پیش مستقر شده در آن و پشت بام‌ ساختمان‌های اطراف به مردم معترض و همچنین نمازگزاران حمله نموده و صدها نفر را کشته و مجروح نمودند.

رسانه‌های رژیم از ابتدای این حمله مسلحانه در حالی به پوشش این خبر مبادرت نمودند که بر خلاف مواقع پیشین، مخابرات تحت امر نیروهای امنیتی و سپاه با هدف انتشار گسترده‌ی این خبر، اینترنت زاهدان را در مدت زمان درگیری مسلحانه‌ مسدود نکرده بودند.

طبق گزارش‌های رسیده به رسانک اینترنت در شهرهای زاهدان، سراوان، ایرانشهر و سرباز با اختلال شدید مواجه بوده و در برخی از مناطق خطوط تلفن همراه اول و ایرانسل به طور کامل قطع شده است.

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ابتدا خبر از وقوع حمله‌ انتحاری در محل کلانتری ۱۶ داده بودند اما بعدا معلوم شد که انفجار صورت گرفته بر اثر استفاده از نارنجک دستی صورت گرفته است. نیروهای نظامی و امنیتی با استقرار بر پشت بام ساختمان‌های اطراف کلانتری ۱۶ و برپایی ایست و بازرسی‌های فراوان اقدام به آزار و اذیت شهروندان بیگناه بلوچ و بازداشت آن‌ها نمودند. تاکنون از هویت و شمار دقیق بازداشتی‌ها خبری در دست نیست.

نیروهای لباس شخصی اداره‌ اطلاعات در ادامه‌ بازداشت‌های فراقانونی و در جهت جلوگیری از انتشار خبرهای قابل اتکاء اقدام به بازداشت همراه با ضرب و جرح یک نوجوان بلوچ به دلیل فیلمبرداری وقایع کلانتری ۱۶ نموده و در همین راستا به تفتیش شهروندان، بررسی محتوای تلفن‌های همراه آن‌ها و بازداشت شهروندان پرداختند.

گزارش‌های رسیده به رسانک حاکی از وجود التهاب در شهر زاهدان و تیراندازی‌های بی‌ضابطه‌‌ نیروهای امنیتی در سطح شهر زاهدان بویژه خیابان‌های اطراف کلانتری ۱۶ بوده که منجر به مجروح شدن چندین شهروند بلوچ شده است. طبق گزارش‌ها مردم زاهدان شاهد پرواز بالگردها و پهپادها بر فراز شهر و همچنین تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی برخی از خودروها بوده‌اند.

لازم به ذکر است که مقامات استانی به اظهارنظرهای متفاوتی در ارتباط با وقایع امروز پرداخته و سخنان متناقضی را بیان نموده‌اند.

مولوی عبدالحمید نیز طی بیانیه‌ای به این حمله واکنش نشان داده و ضمن ابراز تأسف و تالم شدید خویش ابراز داشت: “اگرچه تاکنون ابعاد این جریان برای بنده مشخص نیست و از کیفیت این حمله و این که چه گروه یا افرادی پشت آن هستند، بی‌اطلاع هستم، اما پیشاپیش نگرانی و برائت خویش را از هر نوع خشونت و حمله‌ی مسلحانه و هر حرکتی که باعث ناامنی باشد اعلام می‌دارم.”
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که “از مردم شریف استان سیستان‌ و بلوچستان به‌ ویژه زاهدان تقاضا دارم ضمن حفظ آرامش و خویشتنداری، از هر نوع حرکت و عملی که باعث ناامنی می‌شود، پرهیز کنند.”

 با توجه به این که رژیم از هر حرکت مسلحانه‌ای در بلوچستان به عنوان دستاویزی جهت امنیتی‌تر نمودن فضای بلوچستان، سرکوب بیشتر مردم بلوچ و اعدام جوانان بیگناه بلوچ استقبال می‌کند، به یقین می‌توان گفت که رژیم از این مسئله در راستای پیشبرد سیاست‌های بلوچ کُش خود استفاده خواهد کرد. رژیم در روزهای گذشته اقدام به تشدید فضای امنیتی بلوچستان و اعمال کنترل شدید بر شهروندان بلوچ و ورودی‌ها و خروجی‌های شهر زاهدان نموده بود، وقوع چنین درگیری‌ آن هم در کلانتری ۱۶ زاهدان که به قتلگاه مردم بلوچ معروف بوده و در فاصله‌ بسیار نزدیکی از مصلای مسجد مکی واقع شده است به عنوان ابزاری جهت کنترل شدیدتر بر مصلای مسجد مکی و محدود کردن هر چه بیشتر جمعه‌های اعتراضی به بهانه‌ی تأمین امنیت مورد استفاده‌ رژیم قرار خواهد گرفت.

رژیم جمهوری اسلامی ایران که نتوانست با برچسب “تجزیه‌طلبی”، ایجاد رعب و وحشت، بازداشت‌های گسترده، ضرب و جرح مردم بلوچ، حذف فیزیکی بی‌سابقه‌ شهروندان بلوچ توسط افراد ناشناس در سراسر بلوچستان، اقدام به ترور بیولوژیکی مولوی عبدالحمید و بازداشت نزدیکان وی، ترفندها و توطئه‌های گوناگون خود و… اعتراضات مسالمت‌آمیز و دادخواهانه‌ مردم به رهبری مولوی عبدالحمید را متوقف نماید از فرصت‌های اینچنینی در جهت تغذیه‌ دستگاه پروپاگاندای خود استفاده خواهد کرد و به بهانه‌ مقابله با گروه‌های مسلح تلاش خواهد نمود که فضای بلوچستان بخصوص شهر زاهدان را کاملا میلیتاریزه نموده و با بازداشت‌های گسترده‌تر و گرفتن اعترافات اجباری و در نتیجه‌ آن صدور احکام اعدام برای افراد بیگناه فشار بی‌سابقه‌ای را به مولوی عبدالحمید، حلقه‌ نزدیک به وی و مردم معترض بلوچ وارد آورد و مانند دیگر نقاط ایران به اعتراضات خیابانی مردم زاهدان پایان داده و نقطه‌ی پایانی بر انقلاب ژینا که بلوچستان مشعل‌دار آن است وارد نماید.

گفتنی است که رسانه‌های جمهوری اسلامی در حالی از کشته شدن دو نفر از نیروهای نظامی در درگیری با نیروهای نظامی خبر داده‌اند که جزئیات آن تاکنون توسط این رسانه‌ها اعلام نشده است. تجربه نشان داده است که رژیم جمهوری اسلامی در جهت بقای خود به هر حربه‌ای متوسل می‌شود. با رصد اتفاقات اخیر در بلوچستان و با توجه به این که در طول هفته‌های گذشته امامان جمعه‌ اهل تشیع در منطقه سیستانِ در سخنرانی‌های خود حمله‌های تند و هماهنگی را متوجه مولوی عبدالحمید نموده و خواستار برخورد شدید با ایشان و مجموعه‌ مسجد مکی شده‌اند حمله‌ اخیر فارغ از کمّ و کیف آن می‌تواند در این راستا توسط رژیم مورد استفاده قرار گیرد.

مولوی عبدالحمید در قامت یک نواندیش عدالتخواه و شجاع با مواضع انسانی و عمل مدبّرانه‌ خویش با وجود فشارهای فراوان توانسته است از خود چهره‌ای کشوری و جهانی در اذهان ترسیم نماید و چراغ انقلاب ژینا و جنبش دادخواهی شهدای جمعه‌های خونین زاهدان و خاش را روشن نگه دارد. خارج شدن وی از صحنه‌ مبارزات مدنی مردم بلوچستان خط پایانی بر خیزش انقلابی مردم ایران خواهد بود. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*