فراخوان تجمع اعتراضی مردم به انتقال آب رودخانه هلیل رود به کرمان در شهرستان جیرفت

به گزارش رسانک، امروز جمعه ٢٣ تیر ماه ۱۴۰۲،  بدنبال تداوم اعتراضات مردمی علیه تصمیم مسئولان جمهوری اسلامی مبنی بر انتقال آب رودخانه هلیل رود به کرمان، یک فراخوان تجمع اعتراضی، توسط فعالان اجتماعی و محیط زیست منطقه رودبار زمین منتشر شد.

بر اساس این گزارش، قرار است روز یکشنبه ٢۵ تیر ماه ۱۴۰۲، مردم برای اعتراض به این پروژه در چهارراه فرمانداری جیرفت تجمع کرده و اعتراض خود را همچون روزهای گذشته اعلام کنند.

گفتنی است که روز گذشته نیز مردم در جیرفت تجمع اعتراضی علیه جمهوری اسلامی و مسئولان ذیربط برگزار کردند.

منطقه رودبار زمین اقلیم بلوچستان واقع در جنوب کرمان کنونی، سکونتگاه یک حداقل یک میلیون نفر است  که در طول تاریخ با هلیل زیسته اند و نفس آنها با جاری بودن هلیل عجین بوده و شغل اکثر انها کشاورزی و دامداری بوده است.

رژیم جمهوری اسلامی بدون در نظر گرفتن شاهرگ حیاتی این منطقه بلوچ نشین قصد دارد آب رودخانه را با سدسازی به شمال کرمان منتقل کرده و از آن برای مصارف اقتصادی خود استفاده کند.

در هفته های گذشته نیز مردم پس از حضور ابراهیم رئیسی، رئیس دولت ایران در منطقه، با نوشتن مطالبات و شکایات خود بر روی کاغذهایی اعتراض خود به بستن آب بر روی آنها را نشان دادند.

لازم به ذکر است که انحراف آب این رودخانه و سدسازی های کارشناسی نشده در سال‌های اخیر باعث خشک شدن تالاب بزرگ جازموریان شده و زندگی بسیاری از مردم که کشاورزی و دامداری بوده، تحت تأثیر قرار گرفته است.

همچنین انتقال این آب ها ضمن از بین رفتن حیات وحش در منطقه رودبار زمین، باعث شده تا منشأ یکی از بزرگترين طوفان شن و گرد و غبار در اقلیم بلوچستان بوجود بیاید که نه تنها زندگی را برای مردم منطقه رودبارزمین سخت کرده بلکه معیشت مردم در مناطقی مانند دلگان و ایرانشهر را هم تحت تاثیر قرار داده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*