فوری پیام مهم مولوی عبدالحمید

پیام مهم مولوی عبدالحمید پیرامون حواشی ایجاد شده در خصوص عید فطر

به گزارش رسانک، امروز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ماه ١۴٠٢، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان پیامی مسائل پیش‌آمده پیرامون اعلام روز عید سعید فطر را «یک تفاوت دیدگاه فقهی» دانست و با اشاره به «رفاقت دیرینه و محبت خاص» بین خود و مولوی عبدالرحمن سربازی (چابهاری)، همگان را به هوشیاری در مقابل کسانی که دنبال «سوء استفاده» و «ایجاد اختلافات برای منافع خود» هستند، توصیه کرد.

متن این پیام به شرح ذیل است:

“بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

با توجه به اعلام عید و حلول ماه شوال در شب جمعه (١ اردیبهشت ١۴٠٢)، برای برخی ابهاماتی ایجاد شده است، برخی نیز تلاش دارند از این قضیه سوءاستفاده کنند. بنابراین لازم است توضیحاتی در این‌خصوص به اطلاع مردم عزیز برسانم.

شیخ‌الحدیث مولانا عبدالرحمن حفظه‌الله، امام‌جمعهٔ محترم چابهار که یکی از شخصیت‌های علمی و مطرح هستند، سابقه‌ای طولانی در خدمات دینی و اجتماعی به جامعه دارند. بنده با مولانا چابهاری و همکاران و متعلقین‌ ایشان محبت دارم و همواره در حق این شخصیت بزرگ و مجموعهٔ ایشان دعای خیر می‌کنم، مولانا و فرزندان و همکاران ایشان نیز با بنده و مجموعهٔ ما ارتباط نزدیک و محبت دارند و از دعای خیر آنان بهره‌مند بودیم. بین بنده و مولانا چابهاری رفاقتی دیرینه و محبتی خاص وجود دارد.

پیرامون قضیهٔ اخیر و تصمیمِ اعلام عید فطر که با مشورت جمعی علما انجام گرفت، وقتی گزارش‌های رؤیت هلال به ما رسید، به همکاران گفتم این گزارش‌ها را به مولانا عبدالرحمن منتقل کنند، یکی از معاونان دارالعلوم زاهدان با ایشان تماس گرفته و روند رؤیت هلال را تشریح کرده بود. مولانا به «رعایت احتیاط» توصیه کرده بودند و بنده نیز همکاران را به بررسی بیشتر توصیه کردم. کارگروهی به این منظور تشکیل شد که گزارش‌های دریافتی از مناطق مختلف را با دقت بیشتر بررسی کنند. در پایان پس از اخذ شهادت شهود در چند مرحله توسط علما و دقت کامل در این مسئله، به این جمع‌بندی رسیدیم که ماه رؤیت شده است.

چون پاسی از شب گذشته بود، حدس این بود که احتمالا مولانا چابهاری استراحت می‌کنند. پس از جمع‌بندی و اعلام عید، مولانا تماس گرفتند و بنده گزارش و جمع‌بندی را به اطلاع ایشان رساندم، اما مولانا گفتند برای من تشفی صدر حاصل نشده و ما روز شنبه عید می‌گیریم و تصریح کردند که شما این مسئله را یک اختلاف دیدگاه فقهی در نظر بگیرید. بنده نیز گفتم شما هر طور صلاح می‌دانید، عمل کنید و ما نیز آن را یک مسئله فقهی تلقی می‌کنیم.

باید توجه داشت که این نوع مسائل پیش می‌آیند؛ نظرات و دیدگاه‌ها می‌توانند متفاوت باشند، اما نباید این تفاوت دیدگاه‌ را «اختلاف» به‌حساب آورد. اختلاف‌نظر در اعلام روز عید هم صرفاً تفاوت دیدگاه است.

متأسفانه برخی در تلاش هستند از موضوع پیش‌آمده سوءاستفاده کنند و به‌خاطر منافع خود با برجسته‌کردن این مسئله، اختلاف بیندازند. ما به آنها اعلام می‌کنیم که إن‌شاءالله هیچ کسی نمی‌تواند بین ما و مولانا عبدالرحمن حفظه‌الله اختلاف بیندازد؛ چون ما باهم یکی هستیم و بین ما اختلافی نیست.

به مردم عزیز نیز توصیه و تأکید می‌کنم که از هرگونه اسائه ادب نسبت به علما خصوصا نسبت به حضرت مولانا عبدالرحمن چابهاری حفظه‌الله به شدت اجتناب کنند و بیدار و هوشیار باشند که شیاطین انسی و جنی در کمین هستند و می‌خواهند برای رسیدن به منافع خویش اختلاف و کدورت ایجاد کنند.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*