اوضاع فوق بحرانی آب در شمال بلوچستان

به گزارش رسانک، محمد سرگزی عضو مجلس ایران با بحرانی خواندن وضعیت آب در شمال استان بلوچستان و سیستان، گفت: تابستان سختی مخصوصا برای شمال استان پیش‌بینی می‌شود، مگر اینکه حقابه ایران از افغانستان گرفته شود و یا اینکه منابع جدید را شناسایی و تامین آب کنیم.

وی درباره اوضاع آب در منطقه سیستان در شمال بلوچستان اظهار داشت: بارندگی‌ها در شمال استان نزدیک به صفر بوده است، بنابراین حتما باید نیاز آبی را از منابع داخلی تامین کنیم، تا حدی نیاز آبی را از تهلاب و چاه‌های دشت هامون تامین می‌کنیم اما در هر حال وضعیت آب در بلوچستان و سیستان خصوصا در شمال بحرانی و فوق بحرانی است.

محمد سرگزی افزود: فعلا منابع آب چاه‌نیمه‌ها برای پنج تا شش ماه آینده تاحدی کفاف نیازها را می‌دهند، اما اگر در این فرصت باقیمانده کاری انجام ندهیم باید برای حدود ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت یعنی شهرها و روستاهای زابل، زهک، نیمروز، هیرمند و هامون آبرسانی سیار انجام دهیم که البته مشکل این است که حتی برای آبرسانی سیار هم آب نداریم.

گفتنی است که بی کفایتی مسئولین و مقامات حکومتی در دیپلماسی و عدم تلاش برای گرفتن حق‌آبه رودخانه هیرمند از افغانستان باعث شده تا بسیاری از شهروندان در شمال استان ضمن از دست دادن کار کشاورزی خود با بحران جدی آب آشامیدنی روبرو شوند. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*