بیانیه حمایتی روحانیون ‌بلوچستان از انقلاب مردمی به ویژه حوادث شهرهای کردنشین

رسانک/ بیانیه ای از روحانیون اهل‌ سنت بلوچستان منتشر شده که در آن از انقلاب مردمی در ایران به ویژه حوادث شهرهای کوردنشین کشور اعلام حمایت شده است.

این بیانیه ضمن محکومیت شدید «کشتار مردم بی‌گناه» در این اتفاقات، مسئولان کشور را به «توقف فوری برخوردهای بی‌رحمانه» و «شنیدن صدای مردم» و علما و مراجع شیعه را به «شکستن سکوت» و «شنیدن صدای عدالتخواهی مردم» فراخواندند.

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

“بسم الله الرحمن الرحیم
«ولا تحسبن الله غافلا عما یعمل الظالمون» [ابراهیم: 42]

اخبار این‌روزهای کردستانات ایران واقعا مصیبت‌بار و نگران‌کننده است. کجای دنیا با ملت و مردم خویش اینگونه برخورد می‌کنند؟

بسیاری از اقوام و مذاهب به‌ویژه ملت کُرد از بدو انقلاب گرفتار شدیدترین تبعیض‌های قومی و فشارهای مذهبی بوده و در فقر و تنگدستی و زندگی کولبری به‌سر می‌برند، درحالی‌که آن‌سوی مرز در کشورهای عراق و ترکیه باوجود اختلاف قومی و مذهبی، عزیزان کُرد در جایگاه مطلوب‌تری قرار دارند؛ بسیاری از مناصب بزرگ دولتی مثل ریاست‌جمهوری، پست وزارت و مسئولیت‌های مهم دیگر را بر عهده دارند.

اما این ملت مظلوم زمانی که نسبت به تبعیض، بی‌مهری و نابرابری اعتراض و صدای خود را بلند می‌کند با گلوله‌های جنگی سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین پاسخ می‌گیرد. آیا رسم برخورد با ملت معترض اینگونه است؟ همان برخوردی که در جمعه‌های خونین زاهدان و خاش و مناطق دیگر کشور نیز دیدیم و مشاهده کردیم. چرا به‌جای شنیدن درد و صدای ملت، و به‌جای توجه به خواسته‌های به‌حق آنان، چنین برخورد می‌شود؟ کجای دنیا این‌نوع پاسخ‌ها را سراغ داریم؟ چرا برای فریاد این ملت گوش شنوایی وجود ندارد؟

لذا ما جامعه روحانیت و علمای اهل‌سنت استان سیستان‌وبلوچستان کشتار مردم بی‌گناه کردستان و دیگر مناطق کشور را شدیدا محکوم نموده، خیرخواهانه تذکر می‌دهیم و توصیه می‌کنیم قبل از اینکه خشم و عذاب الهی نازل شود، هرچه سریع‌تر برخوردهای بی‌رحمانه متوقف، صدای مردم ایران شنیده شده و با مهر و محبت به خواسته‌های ملت پاسخ داده شود.

از عقلا و خیرخواهان قوم به‌ویژه روحانیت و مراجع شیعه نیز انتظار داریم سکوت خود را شکسته و صدای عدالت‌خواهی و ندای مردم را بشنوند و اجازه ندهند این ملت بیش از این مورد ظلم و کشتار واقع شود.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*