اعدام بس است

رسانک/ روز شنبه ٢۵ تیر ماه ۱۴۰۱ ، اعضای حزب مردم بلوچستان، تظاهراتی اعتراضی و مسالمت آمیز را بر علیه اعدام شهروندان بلوچ و کشتار سوختبران توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران، در نزدیکی کاخ پادشاهی کشور سوئد برگزار کردند. 

در این تظاهرات بیانیه ای توسط “للو تژم” به شرح ذیل قرائت شد:

حزب مردم بلوچستان اعدام دسته جمعی ۱۲ زندانی بلوچ به شمول یک زن را که در زندان زاهدان صورت گرفت محکوم می‌نماید.

اعدام از وحشیانه‌ترین مجازات‌ها است که بیشتر در کشورهای غیر دموکراتیک با ایدئولوژی‌های تمامیت خواهانه و یا باورهای دینی خود محوربین به قصد اشاعه‌ی ترس و وحشت به اجرا گذاشته می‌شود.

بیش از نیمی از کشورهای جهان مجازات اعدام را لغو نموده‌اند. در بیش از یک چهارم کشورهای جهان با وجود حکم اعدام در قوانین آن‌ها، حکم اعدام عملاً به اجرا در نمی‌آید. تنها چیزی در حدود ۱۸ درصد از کشور های دنیا که عمدتاً کشورهایی دیکتاتوری هستند اقدام به اجرای حکم اعدام می‌نمایند. ایران نسبت به جمعیت خود بالاترین نرخ سرانه‌ی اعدام در جهان را به خود اختصاص داده است. در بلوچستان که عملاً با حکومت نظامی و شیوه‌ای استعمارگرایانه اداره می‌شود بالاترین اعدام‌ها که گاهاً جمعی هستند صورت می‌پذیرند.

اعدام‌ها در بلوچستان علاوه بر ایجاد رعب و وحشت با هدف بیشتر ملیتاریزه نمودن منطقه صورت می‌پذیرند تا در نتیجه‌ی آن رژیم بتواند با مقاوت کمتری از سوی مردم بلوچ، بلوچستان را تقسیم نموده و با ایجاد شهرک‌هایی برای اسکان غیر بومی‌ها، بافت جمعیتی منطقه را به هم بزند.

نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم در میان مردم بلوچ ایجاد اختلاف نموده و با مسلح نمودن آن‌ها به صورت سیستماتیک و هدفمند شرایط درگیری و کشتار را در منطقه فراهم می‌آورند تا رژیم بتواند به نام قانون و به بهانه‌ی ایجاد امنیت افرادی را دستگیر نموده و با اعدام از میان بردارد. در بلوچستان سپاه پاسداران مافیای مواد مخدر را رهبری نموده و در کنترل دارد و برای این که به جهانیان نشان دهد که در مبارزه‌ی با مواد مخدر مصمم است، افرادی را از میان خرده فروشان بلوچ مواد مخدر دستگیر و پس از شکنجه و اعتراف اجباری، به شکل فرا قانونی و گاهاً فرا قضایی به جوخه‌ی اعدام می‌سپارد.

مجلس ایران در سال ۲۰۱۷ به خاطر فشارهای سازمان‌های حقوق بشری حکم اعدام را در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر به استثنای مواردی که در ماده‌ی الحاقی به قانون مبارزه با مواد مخدر آمده است لغو نمود، اما به دلیل دگرگون شدن فضای سیاسی کشور، به خطر افتادن بقای رژیم و در نتیجه‌ی آن نیاز حکومت به هر چه بیشتر به رخ کشاندن مشت آهنین و ایجاد رعب و وحشت در جامعه، جمهوری اسلامی با وجود ماده‌ی الحاقی‌ جدید کماکان در حال کشتن افراد بوده و هر ساله به تعداد اعدامیان افزوده می‌شود.

حزب مردم بلوچستان اعدام را عملی شنیع، غیر انسانی و غیر اخلاقی می‌داند و در برنامه‌ی خود خواستار لغو اعدام  فارغ از هر دلیل و بهانه است. حزب مردم بلوچستان اعدام دسته جمعی ۱۲ شهروند بلوچ به شمول یک زن در زندان زاهدان را عملی جنایتکارانه ارزیابی می‌کند و ضمن تسلیت به ملت بلوچ و خانواده‌های اعدامی‌ها، از جوامع حقوق بشری جهانی تقاضا می‌نماید که رژیم جمهوری اسلامی ایران را برای متوقف نمودن اعدام‌ها تحت فشار قرار دهند. 

حزب مردم بلوچستان از کشورهای دموکراتیک می‌خواهد در مناسبات دیپلماتیک خود با ایران از مقامات جمهوری اسلامی بخواهند که از اعدام به عنوان حربه‌ای جهت ایجاد رعب و وحشت برای رسیدن به مقاصد سیاسی استفاده ننماید.

حزب مردم بلوچستان/ ژوئن ۲۰۲۲

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*