تجمع اعتراضی مردم به طرح انتقال آب هلیل رود به شمال کرمان

به گزارش رسانک، روز دوشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۰، جمعی از مردم معترض به انتقال آب از سرشاخه های هلیل رود به  شمال کرمان، از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر با نصب چادر در مقابل درب ورودی کارگاه تونل انتقال آب تجمع کردند. 

معترضان ضمن ممانعت از انجام عملیات حفاری تونل، گفتند: “سامانه سد و انتقال آب هلیل رود فاقد مجوز محیط زیستی است و با نفوذ برخی از افراد، عملیات اجرایی پروژه انتقال آب هلیل رود با موافقت فراقانونی مدیر کل محیط زیست کرمان انجام شده است.” 

بر اساس گزارش‌های دریافتی، از سال ۹۳ پروژه انتقال آب به کرمان از سد صفا رود شهرستان رابر آغاز شد. به همین منظور تونلی به طول ۳۸ کیلومتر در حال احداث است تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را به شهر کرمان و مناطق تابعه انتقال دهد.  

در حالی که مدت اجرای این طرح پنج سال پیش بینی شده بود اما از اواسط سال ۹۷، عملیات اجرایی تونل انتقال آب از سد “صفارود” شهرستان رابر به شهر کرمان با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد، با حکم قضایی تعطیل شد.

معترضان انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود این طرح را مخرب محیط زیست می دانند که اثرات آن در دراز مدت منجر به کم آبی و خشکی زمین های کشاورزی، آبگیرها و تالاب‌های منطقه رودبار زمین اقلیم بلوچستان می‌شود. 

پروژه انتقال آب از سد صفا رود شهرستان رابر به کرمان علاوه بر خسارت به سرشاخه های رودخانه دائمی هلیل رود، به تالاب جازموریان، محیط طبیعی و جانوری شهرستان‌های جنوبی خسارت های جبران ناپذیری وارد می کند.

لازم به ذکر است برای اجرای این طرح تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. پیمانکار این پروژه نیز از عدم پرداخت مطالبات خود خبر داده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*