حبیب الله دهمرده مسئول تصرف دو هزار هکتار از اراضی بلوچ‌ها توسط طالبان در منطقه سیستان است

به گزارش رسانک، در سایه ناکارآمدی مسئولان رژیم جمهوری اسلامی ایران و کسانی همچون حبیب الله دهمرده، طالبان مدعی تصرف ۲۰۰۰ هکتار از شمال بلوچستان، (منطقه سیستان) شده‌اند. 

احداث دیوار مرزی در شمال بلوچستان که در زمان استانداری حبیب الله دهمرده، عضو افراطی و تندرو مجلس ایران، توسط رژیم جمهوری اسلامی تکمیل شد، باعث شده تا ۲۰۰۰ هکتار از اراضی بلوچ‌ها در پشت دیوار مرزی بماند. 

رژیم جمهوری اسلامی ایران در زمان دولت سیدمحمد خاتمی ساخت دیواری به طول ۵۰ کیلومتر در مرز با افغانستان واقع در شمال بلوچستان را احداث کرده بود. 

این دیوار فاصله زیادی با نوار مرزی دارد. ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی بلوچ‌های داخل جغرافیای ایران در زمان احداث دیوار، پشت دیوار مانده و علیرغم درخواست های مکرر کشاورزان بلوچ از مسئولین رژیم جمهوری اسلامی از جمله محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران، تاکنون هیچگونه اقدامی جهت رفع این مشکل انجام نشده است.

بر همین اساس کشاورزان بلوچ در طول سال های اخیر برای سر زدن به زمین های خود مجبور بوده اند که از پایگاه های نظامی برگه تردد بگیرند. 

اکنون با روی کارآمدن گروه طالبان در افغانستان، طالبان مدعی شده است اراضی پشت دیوار متعلق به افغانستان است و درگیری طالبان و نیروهای نظامی ایران در روز دهم آذر ماه سال جاری به همین دلیل بوده است.

گفتنی است که قبلاً نیز کشاورزان بلوچی که قصد سر زدن به زمین های کشاورزی خود را داشتند توسط نیروهای نظامی خود ایران مورد هدف تیراندازی و زیر گرفتن با خودروی نظامی قرار گرفته اند.

در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۹ یک کشاورز بلوچ توسط خودروی نیروهای حفاظت فرماندهی مرزبانی نصرآباد (زابل) در مرز گلشاه از توابع شهرستان دوست محمد قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*