دستگیری قاتل مرجان های دریایی در چهبار

رسانک/ وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست بلوچستان و سیستان بیان کرد: یگان حفاظت محیط زیست چهبار با همکاری همیاران محلی در یک عملیات گشت و کنترل دریایی منسجم و برنامه ریزی شده، یک غواص حرفه ای را که با استفاده از تجهیزات غواصی اقدام به برداشت غیر مجاز مرجان های دریایی از سواحل تیس می کرد، دستگیر کرد.

وی ادامه داد: پس از تشکیل پرونده و تحویل متخلف به مرجع قضایی شهرستان و در بررسی های اولیه انجام شده توسط کارشناس محیط زیست دریایی چهبار مشخص شد غواص متخلف بیش از سه کیلوگرم آبسنگ مرجانی مربوط به خانواده Faviidae coral از آبزیان در معرض خطر انقراض را جهت فروش به مراکز آکواریومی از بستر دریا برداشت کرده است.

پورمردان اشاره کرد: صخره های مرجانی از مهمترین و مفیدترین عوامل در رونق صیادی و معیشت ذینفعان سواحل و عرصه وسیع دریایی بلوچستان و خلیج بوده، همچنین نقش موثری در اکوسیستم های دریایی دارند و بر اساس مصوبه شماره ۴۴۲، ۲۵ تیر ماه ۹۸ شورای عالی حفاظت محیط زیست، بهای ضرر و زیان هر کیلوگرم آبسنگ مرجانی شصت میلیون ریال تعیین شده است.

خلیج چهبار دربرگیرنده گونه های ارزشمند و منحصر بفرد از آبسنگ های مرجانی است و بیش از ۲۸ گونه از انواع مختلف آبسنگ مرجانی از نوع شاخ گوزنی، حاشیه ای، تخت یا پراکنده در خلیج چهبار وجود دارد که نقش مهمی در سلامت محیط زیست دارند.

لازم به ذکر است که صدور مجوز برای کشتی های ترال چینی توسط رژیم جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی در کاهش این گونه های دریایی و خسارت به محیط زیست داشته است. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*