بازداشت شماری از معترضان به کشتار سوختبران توسط اطلاعات سپاه

به گزارش رسانک به نقل از کمپین فعالین بلوچ، ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۰، شماری از معترضان به کشتار سوختبران در روستای قلعه‌بید از توابع بخش کورین شهرستان زاهدان توسط اطلاعات سپاه بازداشت شدند. 

هویت یکی از بازداشت‌شدگان “حاج بیبرگ شه‌بخش” از معتمدین منطقه عنوان شده است. کمپین فعالین بلوچ تاکنون موفق به تأیید هویت سایر بازداشت‌شدگان نشده است. 

گفته می‌شود حاج بیبرگ به همراه خانواده‌اش مورد بازداشت نیروهای اطلاعات قرار گرفته است. خانواده وی پس از چند ساعت بازداشت، آزاد شدند. از محل نگه‌داری حاج بیبرگ تا لحظه تنظیم خبر، اطلاعی در دست نیست. اتهام این شهروند “مشارکت در اعتراضات مردمی” عنوان شده است.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، حدود دو هفته قبل، خواهرزاده حاج بیبرگ پس از گذاشتن لایو زنده از صحنه تصرف پاسگاه کورین توسط معترضان در صفحه اینستاگرام، مورد بازداشت نیروهای امنیتی قرار گرفته است. از وضعیت و محل نگه‌داری این شهروند تاکنون خبری در دست نیست. 

همچنین دو نفر از اهالی قلعه‌بید که حدود دو هفته پیش به اداره اطلاعات احضار شده بودند، بار دیگر جهت بازجویی به این اداره فراخوانده شده‌اند.

لازم به ذکر است در تاریخ ۴ اسفند ماه ۹۹، ده‌ها تن از سوخت‌بران مرزی با تیراندازی مستقیم نیروهای سپاه پاسداران کشته و زخمی شدند. یک روز بعد خانواده‌های سوخت‌بران و جمعی از مردم در اعتراض به کشتار سوخت‌بران در برابر ساختمان فرمانداری شهرستان سراوان تجمع کردند که تجمع مسالمت‌آمیز آنها با دخالت مأموران امنیتی به خشونت کشیده شد. 

به دنبال این حادثه دامنه اعتراضات به تمامی شهرهای استان کشیده شد. نیروهای امنیتی با سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان، به بازداشت گسترده آنها پرداختند. بازداشت‌ معترضان توسط نیروهای امنیتی همچنان ادامه دارد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*