رژیم جمهوری اسلامی ایران در صدد بیکار کردن سوختبران بلوچ

به گزارش رسانک، وزارت کشور ایران در تلاش برای به انحصار درآوردن سوختبری و بیکار کردن سوختبران بلوچ است. 

حسین ذوالفقاری،‌ معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور،‌ اعلام کرد که قرار است “این وزارتخانه کار فروش سوخت مرزی را خود بر عهده بگیرد و ۲۰ درصد از درآمد آن را به روستانشینان مرزی اختصاص دهد.” 

ذوالفقاری روز چهارشنبه ۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ گفت: «از سال‌ها قبل طرح فروش سوخت مرزی در دوره‌های مختلف از طریق شرکت‌ها،‌ تعاونی‌ها و شهرداری‌ها در چند استان مرزی اجرا می‌شد.»

او گفت بر اساس پیشنهاد وزارت نفت، قرار است به جای شرکت‌ها، وزارت کشور کار فروش سوخت مرزی را انجام داده و یک‌پنجم از محل درآمد آن را به روستانشینان در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز اختصاص دهد.

ذوالفقاری افزود: این درآمد به صورت علی‌الحساب برای خانواده‌های ثبت‌نام شده واریز می‌شود «تا بقیه هم نام‌نویسی کنند.»

 بسیاری از روستاییان و شهروندان مرزنشین که وضعیت رفاهی و درآمدی پایینی دارند اقدام به سوختبری برای تامین معیشت خانواده‌های خود می‌کنند.

پیش از این تصمیم دولت حسن روحانی،‌ طرح‌های دیگری در زمینه مدیریت فروش سوخت مرزی با ورود نیروهای نظامی صورت گرفته بود. «رزاق» عنوان طرحی است که به گفته مقام‌های محلی بلوچستان و سیستان با توافق میان سپاه پاسداران با استانداری و برخی نهادهای دیگر به اجرا در آمد.

تصمیم جدید وزارت کشور در پی اعتراضات رخ‌ داده اخیر در شهرستان‌های بلوچستان صورت می‌گیرد. این اعتراضات پس از تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سوختبران بلوچ در شستون (سراوان) صورت گرفت که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شده بود.

پس از آن موج اعتراضات و اعتصاب عمومی در شهرهایی از جمله دزاپ، پهره، واش و… گزارش شد.

تلاش رژیم جمهوری اسلامی ایران برای تعطیلی تنها کار مانده در بلوچستان برای مردم بلوچ می تواند عواقب منفی زیادی در بر داشته باشد. 

لازم به ذکر است که سالانه ده‌ها نفر از شهروندان و سوختبران بلوچ نقاط مختلف اقلیم بلوچستان در تیراندازی ماموران کشته می‌شوند. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*