نامه ای برای ماندن جاوید رحمان در سمت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران 

به گزارش رسانک به نقل از گروه حقوق بشر بلوچستان (BHRG)، از امروز ۲۴ اسفند ماه ۹۹ حدود نه روز به پایان چهل‌وششمین نشست شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل باقی مانده است. این نشست امسال به‌ دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به شکلی متفاوت برگزار می‌شود.

در روزهای باقی‌مانده این نشست قرار است موضوع تمدید اختصاص گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران به بررسی و رای اعضای شورای حقوق‌ بشر برسد.

در آستانه این رای‌گیری ۳۹ سازمان حقوق‌ بشری ایرانی و بین‌المللی در نامه‌ای از اعضای شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد خواسته‌اند که «از ابقای جایگاه گزارشگر ویژه ایران حمایت کنند و از این موضوع به‌ عنوان فرصتی برای اعلام نگرانی خود درباره وضعیت حقوق‌ بشر در ایران استفاده کنند و از حکومت ایران بخواهند که به نقض سیستماتیک و ساختاری حقو‌ق‌ بشر در ایران و مصونیت قضایی ناقضان حقوق‌ بشر پایان دهد.»

این نامه روز جمعه ۲۲ اسفند ماه منتشر شده و خطاب به کشورهای عضو شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد نوشته شده، به امضای سازمان‌های حقوق‌ بشری مطرحی مانند «سازمان عفو بین‌الملل»، «بنیاد عبدالرحمن برومند»، «ائتلاف جهانی علیه حکم اعدام»، «انجمن حقو‌ق‌ بشر مردم آذربایجانی در ایران»، «انجمن حقوق‌ بشر در کردستان ایران»، «گروه حقوق‌ بشر بلوچستان»، «سازمان حقوق‌ بشر ایران»، «ایلگای جهانی»، «سازمان همه حقوق بشر برای همه»، «شش‌ رنگ»، «اتحاد برای ایران» و «عدالت برای ایران» رسیده است.

در این نامه به نمودهای مختلفی از نقض سیستماتیک و ساختاری حقوق‌ بشر در ایران، از جمله اعدام بیش از ۲۴۰ شهروند در سال ۲۰۲۰ و اعدام دست‌‌ کم سه‌ شهروند که در نوجوانی متهم و محکوم به اعدام شده‌ بودند، اشاره شده است.

همچنین نویسندگان این نامه به موضوع نقض ساختاری حقو‌ق‌ بشر و مصونیت قضایی ناقضان حقوق‌ بشر در ایران از جنبه‌های مختلفی چون حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو، اقلیت‌های اتنیکی مانند بلوچ‌ها، کردها، عرب‌ها، ترک‌ها و ترکمن‌ها، حقوق زنان و دختران، حقوق متهمان برای برخورداری از یک دادرسی عادلانه، حقوق زندانیان، به ویژه زندانیان سیاسی در دوران شیوع ویروس کرونا، نقض آزادی‌های بیان و ادیان نیز پرداخته‌اند.

در این نامه با استناد به وضعیت بغرنج حقوق‌ بشر در جمهوری اسلامی ایران، از اعضای شورای حقوق‌ بشر ملل متحد خواسته شده است که به ابقای جایگاه گزارشگر ویژه حقوق‌ بشر در ایران رای مثبت دهند و همچنین از جمهوری اسلامی بخواهند که به نقض ساختاری حقوق‌ بشر در این کشور پایان دهد.

گزارشگران ویژه توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب می‌شوند. آن‌ها کارشناسان مستقلی هستند که عهده‌دار ماموریت یک کشور یا یک موضوع در حوزه حقوق بشر می‌شوند و درباره حوزه ماموریت گزارش می‌دهند. در حال حاضر «جاوید رحمان» گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران است و موارد نقض حقوق بشر را به شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش می‌دهد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*