گزارشی از نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران

رسانک/ اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند ماه ۹۹، وضعیت حقوق بشر در ایران را نگران کننده خواندند و بر توقف تبعیض به ویژه در مورد اقلیت ها تأکید کردند. آنها همچنین درباره نقض حقوق کودکان و زنان هشدار دادند. در این نشست، آمریکا به اعدام اقلیت ها از جمله “جاوید دهقان” واکنش نشان داد. 

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه ۹۹، نشستی در مورد نقض حقوق بشر در ایران برگزار کردند. اعضای این شورا اعدام اقلیت ها از جمله “جاوید دهقان خلد” شهروند بلوچ و حوادث آبان ماه ۹۸ را محکوم کردند.

“آلمان” با وخیم خواندن وضعیت حقوق بشر در ایران تعداد بالای اعدام‌ها از جمله اعدام معترضان و اقلیت‌ها را نگران کننده خواند. آلمان همچنین با ابراز تأسف از عدم تحقیق در مورد استفاده بی ضابطه از قوای قهریه در جریان اعتراضات آبان ۹۸ خواهان رفع تبعیض بر اساس جنسیت و گرایش جنسی شد.

“آمریکا” با اشاره به بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکایی و هزاران ایرانی درجریان اعتراضات آبان ۹۸، اظهار داشت: «شرایط زندان‌ها اسفناک است.» آمریکا اعدام “جاوید دهقان” و “روح الله زم” را محکوم کرد و از حکومت ایران خواست سرکوب و شکنجه روزنامه‌نگاران، وکلا، و اقلیتهای مذهبی را پایان دهد و به حق آزادی بیان احترام بگذارد. 

“فرانسه” خواهان بررسی قوانین خانواده و کیفری برای پایان دادن به تبعیض و خشونت علیه زنان و دختران شد. همچنین فرانسه با تأکید بر آزادی مدافعان محیط زیست و مدافعان حقوق بشر خواستار پایان بازداشت های خودسرانه، نقض اصول دادرسی، اعدامهای بی ضابطه و اعدام کودکان شد. 

“استرالیا” با ابراز نگرانی از رویه ادامه‌دار اعدام کودک-مجرمان و اینکه سن قانونی ازدواج همچنان ۱۳ سال است از ایران خواست به معاهده حقوق کودک احترام بگذارد، آزار مدافعان حقوق بشر و خانواده‌هایشان را متوقف کند، نهادهای امنیتی را پاسخگو نگه دارد، و تبعیض علیه اقلیتهای قومی، مذهبی و جنسی را پایان دهد.

“بلژیک” سرنوشت بیش از ۸۹ مجرم-کودک در صف اعدام را نگران کننده خواند و گفت: «ایران باید استفاده از مجازات اعدام از جمله علیه معترضان را پایان دهد، سرکوب مدافعان حقوق بشر را متوقف کند و قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان در حوزه‌های ازدواج، طلاق ، حضانت و ارث را لغو کند.» 

“هلند” برخورد خشونت آمیز حکومت ایران در جریان اعتراضات آبان ۹۸ را به شدت محکوم کرد و از اینکه تا امروز هیچ تحقیقاتی در این خصوص‌ انجام نشده و نیروهای امنیتی پاسخگو نشده‌اند ابراز تأسف  و نگرانی کرد. هلند همچنین با ابراز نگرانی در مورد تعداد بالای اعدامها، از جمله اعدام کودکان مجرمان، خواهان لغو مجازات اعدام شد.

“آلبانی” با اشاره به اینکه ایران کسانی را که جرات مخالفت با حکومت دارند به صورت سازمان یافته به قتل می‌رساند شرایط زندان‌ها را اسفناک توصیف کرد. آلبانی ضمن بیان مخالفت خود با مجازات اعدام در همه شرایط، نگرانی عمیق خود در خصوص تبعیض علیه زنان و دختران، به ویژه ازدواج کودکان را اعلام کرد.

“انگلستان” به نقض حقوق بشر در ایران، برخوردهای خشونت‌آمیز با معترضان، بازداشتهای خودسرانه، و تعداد بالای اعدام‌ها اشاره کرد. انگلستان بر لزوم پایان یافتن تبعیض علیه زنان و دختران و آزار و اذیت اقلیتها از جمله بهائیان و نوکیشان مسیحی تأکید کرد.

“نیوزیلند” با ابراز تأسف از اینکه در ایران برای طیف گسترده‌ای از جرایم و همینطور علیه کودک-مجرمان مجازات اعدام اعمال می‌شود مخالفت خود با مجازات اعدام را در همه شرایط اعلام کرد. نیوزیلند همچنین رویه استناد به اعترافات اجباری را موجب نگرانی دانست و بر توقف آزار و بازداشت وکلا و روزنامه نگاران و تبعیض علیه اقلیت‌ها تأکید کرد.

“ایرلند” با بیان اینکه ایران حقوق آزادی بیان، تشکل و تجمع را نقض می‌کند خواستار آزادی روزنامه‌نگاران و سایر کسانی که به شکل بی‌ضابطه بازداشت شده‌اند شد. همچنین ایرلند با ابراز نگرانی تداوم استفاده از از تبعیض علیه اقلیت‌ها به ویژه بهائیان، مجازات اعدام از جمله در مورد کودک مجرمان را به شدت محکوم کرد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*