انتقال آب هلیل رود به شمال کرمان و تأثیرات فاجعه بار آن بر منطقه

دولت جمهوری اسلامی هدف از انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود به شمال کرمان را تأمین آب آشامیدنی برای مردم شمال کرمان عنوان نموده است، اما همه‌ی شواهد و قرائن حکایت از آن دارند که هدف اصلی از اجرای این پروژه آبرسانی به صنایع و معادن شمال کرمان است که منافع نهادهای قدرت و وابستگان به آن در آن‌ها نهفته است.

هلیل رود به عنوان بزرگترین رودخانه‌ی جنوب شرق ایران بسترساز ایجاد شهرها و مناطقی زیادی چون کهنوج، عنبرآباد، رودبار، منوجان، قلعه گنج، فاریاب، تمدن جیرفت و دلگان بوده است؛ مناطقی از بلوچستان قدیم که با وجود جدایی از سرزمین مادر اکثریت جمعیت آن‌ها را مردم بلوچ تشکیل می‌دهند.

هلیل رود ضمن آبرسانی به مناطقی که بر سر راهش قرار دارند به جازموریان می‌ریزد و آبشخور این تالاب است.
با اجرای این طرح ضمن خشک شدن تالاب جازموریان، از دست رفتن معیشت کشاورزان و دامداران مناطق همجوار هلیل رود، فاجعه‌ای زیست محیطی در انتظار منطقه خواهد بود.

مردم مناطق شهری و روستایی اطراف هلیل رود به شهرهای دیگر مهاجرت خواهند نمود، و این به حجم حاشیه نشینی و معضلات آن خواهد افزود.
تجربه‌های پیشین از دخالت‌های دولتی در طبیعت و اکوسیستم به خوبی نشان داده‌اند که پروژه‌هایی از این دست نه تنها به اهداف تعریف شده‌ی خود نرسیده‌اند، بلکه باعث تخریب محیط زیست و نابودی زندگی مردمان بسیاری شده‌اند.

ناگفته نماند که منافع حاصل از اجرای این پروژه‌ها بیشتر به جیب سپاه پاسداران و شرکت‌های پیمانکاری وابسته به آن می‌ریزد.

حزب مردم بلوچستان ضمن محکوم نمودن این طرح از مردم آن مناطق می‌خواهد تا اعتراض خود را به اشکال مسالمت‌آمیز در این زمینه ابراز داشته و مانع اجرای این طرح شوند.

حزب مردم بلوچستان
دسامبر ۲۰۲۰

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*