عبدالحمید میر‌ بلوچ زهی، زندانی سیاسی بلوچ در زندان مرکزی دُزاپ اعدام شد.

به گزارش رسانک، سحرگاه امروز شنبه ۶ دی ۹۹، عبدالحمید میر‌بلوچزهی، زندانی سیاسی، در زندان دُزاپ اعدام شد.

آقای میر‌بلوچزهی روز پنج‌شنبه ۴ دی‌ماه از بند خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. همزمان مصطفی نیلی وکیل مدافع آقای میر بلوچ زهی، طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در این خصوص نوشت: «اعاده دادرسی حمید میر‌ بلوچ زهی از طریق سامانه خدمات قضایی ثبت شده و منتظر ارجاع آن به شعبه هستیم ولی امروز خانواده ایشان اطلاع دادند که وی از بند عمومی زندان زاهدان خارج شده و از اجرای حکم اعدام بیم داشتند. از مقامات قضایی تقاضا دارم در صورت صحت خبر، اجرای حکم را متوقف کنند.»

رسانه خبری قوه قضاییه با اعلام خبر اجرای حکم این زندانی سیاسی مدعی شده است که او در تیراندازی به سوی ماموران سپاه پاسداران در سال ۹۴ و در “کوه بیرک” دست داشته است.

عبدالحمید میر بلوچ زهی، در تاریخ ۷ آذر ۹۴ توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل خود بازداشت و پس از پایان بازجویی‌ها به زندان دُزاپ منتقل شد.

آقای میر بلوچ زهی در تاریخ ۹ خرداد ۹۶ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب دزاپ به ریاست “قاضی سید رضا جواد موسوی و قاضی مهران بامری” به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه همچنین برای جاوید دهقان حکم اعدام و برای محمود کلکلی، امید ایمانی و علیرضا بمپوری دیگر هم‌پرونده‌های آقای بلوچ زهی حکم ۱۵ سال حبس تعزیری صادر کرد.

اتهام مطروحه علیه این شهروندان “اقدام علیه امنیت ملی و محاربه” عنوان شده بود.
پس از اعتراض به رای صادره و بررسی مجدد پرونده حکم ۱۵ سال حبس عبدالحمید میر‌بلوچزهی به اتهام “محاربه” از طریق حمله مسلحانه به پلیس به اعدام افزایش پیدا کرد و حکم اعدام جاوید دهقان هم پرونده‌ای وی نیز تائید شد. محمود کلکلی، امید ایمانی و علیرضا بمپوری، دیگر متهمان این پرونده نیز اعتراضی به حکم دادگاه بدوی نکردند و احکام حبس ۱۵ ساله آنها نیز قطعی شد.

این زندانیان مدعی هستند در مدت نگهداری در بازداشتگاه اداره اطلاعات دزاپ به شدت “شکنجه” شده‌اند. از جمله مواردی از شکنجه که آنان مدعی تحمل آن هستند “عریان شدن اجباری، تحمل ضربات شلاق و در معرض توهین و تحقیر شدید” قرار گرفتن است.

عبدالحمید میر بلوچ زهی، فرزند دادرحیم، حدودا ۳۰ ساله و اهل شهرستان پهره است.

بنابر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*