تعطیلی بیش از پنجاه درصد مراکز جامع سلامت در پهره/ کمبود هزار تخت بیمارستانی در بلوچستان و سیستان

رسانک/ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی پهره گفت: به طور میانگین بیش از پنجاه درصد مراکز جامع سلامت روستایی و خانه بهداشت ها در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی پهره غیر فعال هستند.

کامران کردی گفت: در حال حاضر ۵۱ درصد جمعیت استان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی پهره قرار دارد و این حجم بالای جمعیت با کمبودهایی که در حوزه بهداشت و درمان داریم، خدمات دهی را دشوار می کند.

وی گفت : باوجود اینکه  ۷۱ درصد از جمعیت تحت پوشش دانشگاه در مناطق روستایی وجود دارد امابه طور میانگین بیش از ۵۰ درصد مراکز جامع سلامت روستایی و خانه بهداشت ها در منطقه غیر فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه، دولت برای رفع مشکلات فوق مساعدت کند،  تصریح کرد: همچنین با توجه به تاسیس دانشکده از سال ۹۲ و تبدیل آن به دانشگاه در سال گذشته، چارت آموزشی آن قدیمی است و نیاز به بازبینی وجود دارد.

گفتنی است که شهرستان‌های پهره، سرباز، گهِ، دلگان، پنوچ و کسرکند زير پوشش دانشكده علوم پزشكي پهره قرار دارند.

 در همین حال سرپرست دانشگاه علوم پزشکی پهره گفت: کمبود بیش از یک هزار تخت بیمارستانی در استان بلوچستان و سیستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی پهره ۵۳۸ پرستار در حال خدمت هستند، تصریح کرد: مراکز درمانی در جنوب بلوچستان به شدت به کمبود نیروی پرستار مواجه هستند.

کردی بیان کرد: با توجه به نبود پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های گِه و راسک و آمار بالای تصادفات جاده‌ای و زایمان، احداث و ساخت پایگاه‌های انتقال خون در این مناطق یکی از ضروری‌ترین اقدامات است. 

وی گفت: پروژه‌های بلوک زایمانی (LDR)، بخش سوانح و سوختگی شهرستان‌های چهبار و پهره بعد از سال‌ها از شروع ساخت آنها هنوز به مرحله تکمیل نرسیده که احداث نهایی آنها نیازمند توجه ویژه وزارتخانه برای تکمیل آنها است.

لازم به ذکر است که بسیاری از مناطق بلوچستان بدون داشتن زیرساخت‌های اولیه همچون بهداشت، راه و… به شهر تبدیل شده اند که این مسئله مشگلات زبادی را برای مردم بوجود آورده است. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*