محکوم کردن ترور فعالان سیاسی و حقوق بشری بلوچ توسط برخی از امامان جمعه بلوچستان

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۵ دی ماه ۹۹ مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه شهر دُزاپ با انتقاد از اتفاقاتی که اخیرا برای برخی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی و حقوق بشری در بعضی کشورها افتاده است، کشتن این قشر از جامعه را از لحاظ شرعی، عقلی و عرفی «ناجایز» دانست و آن را «جنایتی بزرگ» توصیف کرد.

مولوی عبدالحمید اظهار داشت: یکی از اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر وجدان انسان‌های آزاده را ناراحت کرده، کشتن فعالان سیاسی و مدنی و حقوق بشری و روزنامه‌نگاران‌ است.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: اخیرا در افغانستان چند تن از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشری ترور شدند و [خانم «کریمه بلوچ»] یکی از فعالان سیاسی بلوچ هم در کانادا ترور شد و به قتل رسید.

امام‌جمعه دزاپ افزود: کشتن فعالان سیاسی و مدنی و حقوق بشری، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و کسانی که با زبان و قلم در راستای احقاق حقوق مردم و ملت‌ها تلاش می‌کنند، از لحاظ شرعی و عقلی و عرفی جایز نیست و جنایتی بزرگ محسوب می‌شود.

ایشان در ادامه تصریح کرد: یک انسان فقط به‌خاطر اینکه خط‌مشی سیاسی خاصی دارد و انتقاد می‌کند و یا اینکه سخنی بر زبان می‌‌آورد یا مطلبی می‌نویسد، حتی اگر سخنان و مطالبش تند و اهانت‌آمیز هم باشند، باز هم نباید کشته شود.

مولوی عبدالحمید گفت: مخاطب بنده یک کشور یا گروه خاص نیست، بلکه خطاب به تمام جامعه جهانی می‌گویم که مردم باید بتوانند حرف خودشان را بزنند، نباید کسی که از حق و انصاف سخن می‌گوید و از حقوق انسان‌ها و ملت‌ها دفاع می‌کند و یا انتقاد دارد، ترور شده و به قتل برسد. کشتن این قشر از جامعه برای همۀ گروهها منتسب به هر جایی که باشند، نادرست بوده و بر خلاف شریعت اسلام و قوانین جهانی است.

لازم به ذکر است که مولوی محمد عثمان امام جمعه شهر واش نیز ترور بانُک “کریمه بلوچ” از فعالان حقوق بشری شرق بلوچستان که روز یکشنبه اخیر رخ داده بود را به شدت محکوم کرد. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*