مولوی عبدالحمید: دخالت در امور مذهبی اهل‌ سنت بر خلاف مُرّ قانون اساسی است

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۳ دی ماه ۱۴۰۰، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه شهر دُزاپ امروز در مراسم نماز جمعه، با انتقاد از دخالت‌های صورت‌ گرفته در بعضی از مناطق سنی‌نشین در امور مذهبی اهل‌سنت از سوی حاکمیت، این دخالت‌ها را «بر خلاف مُرّ قانون اساسی» دانست و خواستار اجرای قانون اساسی به‌ویژه اصل دوازدهم این قانون شد. 

مولوی عبدالحمید با اشاره به اینکه وقتی قانون استثنایی قائل نشده است، کسی نمی‌تواند مانعی ایجاد کند، افزود: در عمل، قانون اساسی بطور کامل اجرا نشد و آن آزادی‌ را که قانون اساسی به ما داده است نداریم. نمونه بارز آن شورای مدیریت و برنامه‌ریزی است که در تهران است و می خواهد امور مذهبی اهل سنت را مدیریت و برای آن برنامه‌ریزی کند.

 وی ادامه داد: ما در اینجا مشکلی نداریم اما در جاهای دیگر که پذیرفتند مشکلاتی بوجود آمده است و مدرسین باید مورد گزینش قرار بگیرند و تائید شوند که سخت‌ترین این مسائل در ناحیه کوردستان است و در مناطق کوردنشین علمای کورد خیلی ناراضی هستند.

امام جمعه دزاپ اظهار داشت: ما انتظار نداشتیم که رئیس مرکز بزرگ سنندج که یک مرکز بزرگ علمی و دینی است یک فرد شیعه و از قم باشد.

مولوی عبدالحمید گفت: اعتقاد ما بر این است که مردم باید امام جمعه را تعیین و قبول کنند. مساجد را مردم درست کرده‌اند. وقتی مساجد و مدارس دینی اهل‌سنت را مردم ساخته‌اند، بگذارید مردم امام جمعه و جماعت را انتخاب کنند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خصوص خصوص اختلافات اهل تشیع و اهل تسنن گفت: ما مشترکات زیادی داریم اما اختلاف‌های زیادی هم داریم. فقه اهل سنت اعدام‌هایی را که در کشور می‌شود، قبول ندارد. اگر چنین کاری را یک مقام اهل‌سنت بکند ما حتما جلوی او می‌ایستیم. چنین چیزهایی در فقه ما اصلا وجود ندارد. اعتراف اجباری و به زور در فقه اهل سنت مردود است و اگر اهل‌سنتی چنین کند گریبان او را می‌گیریم. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*