دوم مارس روز ملی فرهنگ بلوچ

رسانک/ روز دوم مارس، روز ملی فرهنگ بلوچ است، فرهنگی که در طول هزاران سال بصورت دست به دست شده تا به نسل کنونی برسد. 

 در این روز  بزرگ نه تنها فرهنگ بلوچ با لباس های زیبای زنان و مردان بلوچ به نمایش گذاشته میشود بلکه رسوم و هنر این سرزمین به صورت شعر و ترانه های زیبا سروده میشود. 

نکته بسیار مهم در فرهنگ اصیل این سرزمین را میتوان به آزادی های مذهبی و نقش مهم زن بلوچ اشاره کرد. بطوریکه در طول هزاران سال گذشته همه مذاهب تحت نام و فرهنگ بلوچ در کنار هم بصورت مسالمت آمیز در بلوچستان زندگی کرده اند و در غم و شادی ، در جنگ صلح پشتیبان و یار همدیگر بوده اند.

امسال اما سایه سنگین حوادث دردناک از سوی تروریست حکومتی، بلوچستان را در سوگ و اندوه قرار داده تا روز عید بزرگ سرزمین آفتاب برای گرامی داشت فرهنگ چند هزار ساله گرد هم آمده اند یاد و خاطره شهدای راه ازادی را نیز گرامی داشتند. 

درست روز عید سال گذشته بود که ساجد حسین فعال سیاسی بلوچ در شهر اوپسالای سوئد ناپدید شد و حدود یک ماه بعد پیکر بی جان او پیدا شد. 

چند ماه مانده به عید امسال نیز بانوی بزرگ بلوچستان بانُک کریمه بلوچ از رهبران سیاسی ملت بلوچ در شهر تورنتو کانادا ترور شد.

در آخرین مورد نیز طی روزهای اخیر و درست چند روز قبل از دوم مارس سوختبران بلوچ در  شهر شستون توسط رژیم ایران تیرباران شدند و دهها نفر کشته و زخمی شدند. 

اما میراث داران این فرهنگ عظیم در تمامی شهرهای بلوچستان به زیبایی نشان دادند که فرهنگ انقلابی این سرزمین هنوز زنده است. 

جوانان انقلابی بلوچ پس از نزدیک به یک قرن بپاخاستند و ثابت کردند که انقلاب و آزادگی برای بلوچ یک فرهنگ است و  یک بلوچ هیچگاه ظلم را نمی پذیرد. 

امروز مراسم روز ملی فرهنگ بلوچ در شرق بلوچستان در حالی برگزار شد که مردم در کنار گرامیداشت عید از اعتراضات در غرب بلوچستان حمایت کردند و یاد و خاطره سوختبران کشته شده را گرامی داشتند. 

بلوچی مئے وتی نام ءُ نشان انت 

بلوچی مئی پت ءُ ماتی نشان انت

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*