سالروز جاودانه شدن مهتاب نوروزی، بانوی سوزندوز بلوچ/ نگرانی زنان بلوچ از مصادره سوزندوزی و حذف نام “بلوچی” از آن

رسانک/ مهتاب نوروزی (نوروزی‌زاده) متولد ۲۰ دی ماه ۱۳۱۲، مشهورترین سوزندوز بلوچستان بود. او در کنار اساتید سوزندوزی دیگر همانند شهناز خلیلی ایرندگان، زرخاتون عظیمی ایرندگان، بانو جمالزهی و مریم کریمی به واسطه هنری که در جوانی داشت بارها برای سوزندوزی اشراف انتخاب می‌شد و نمونه کارهای اون در کاخ سعد آباد قابل مشاهده است.
 
او نزدیک به ۶۰ سال به سوزن دوزی مشغول بود تا زمانی که در ۴ سال آخر زندگی دچار دیسک کمر و آلزایمر شد و نتوانست به سوزندوزی ادامه دهد و سرانجام در شامگاه جمعه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۱ در زادگاهش روستای قاسم آباد در ۷ کیلومتری بمپور و در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

اکنون، اما هنر ناب سوزندوزی بلوچی در معرض خطراتی قرار گرفته که باعث نگرانی بسیاری از زنان هنرمند و سوزندوز بلوچ شده است بطوریکه در سال‌های اخیر بسیاری از افراد با سرمایه‌گذاری های کلان در این صنعت توانسته‌اند کنترل آن را بدست گرفته و حتی تلاش کنند که نام “بلوچی” را از پسوند “سوزندوزی” حذف کنند.

با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی سخت در بلوچستان؛ این افراد با کمترین هزینه، کارهای ناب بلوچی دوزی را از زنان بلوچ خریداری کرده و با فروش و سود چندین برابری، زنان سوزندوز را عملاً استثمار می‌کنند.

این هنر در طول قرن‌های متمادی دست به دست زنان بلوچستان بوده و بصورت بکر بدست نسل کنونی رسیده است ولی نگرانی برخی از زنان سوزندوز در بلوچستان این است که افرادی غیر از زنان منطقه وارد این کار شده‌اند و با تاریخ سازی جعلی سعی می‌کنند آن را با سوزندوزی مناطقی غیر از بلوچستان معرفی کنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*