واکنش مولوی عبدالحمید به گزارش کمیته حقیقت‌یاب: ‏در زندانهای ایران را باز کنید!

رسانک/ امروز جمعه ١۶ تیر ماه ۱۴۰۲، ‏مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان با اشاره به گزارش اخیر کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد، از مقامات جمهوری اسلامی خواست که درهای زندان‌های ایران، به‌ویژه زندان اوین، را به روی ناظران بین‌المللی باز کنند.

وی با اشاره به محتوای این گزارش، از جمله شکنجه زندانیان سیاسی، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی اضافه کرد: «اگر در زندانها چیزی خلاف بشر باشد، مطمئنا خلاف شریعت هم است.»

‏سارا حسین رئیس کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در زمینه سرکوب اعتراضات سراسری ایران روز چهارشنبه ۱۴ تیر در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گزارش این کمیته را قرائت کرد.

‏او از عدم همکاری جمهوری اسلامی با این کمیته خبر داد و درخواست‌هایش برای دسترسی به پرونده‌های قضایی، شواهد و احکام مربوط به معترضان به‌ویژه معترضان محکوم به اعدام را تکرار کرد.

‏‌ مولوی عبدالحمید همچنین تاکید کرد که حتی بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، کسی حق ندارد زندانیان را شکنجه کند و کتک بزند. اعتراف اجباری از نظر شریعت مردود مردود است. هیچ مقامی نمی‌تواند اعتراف اجباری را معتبر بداند.

‏گفتنی است که مقام‌های جمهوری اسلامی، با وجود درخواست‌های متعدد بین‌المللی مجوز بازرسی و بازدید از زندان‌ها را به گزارشگران بین‌المللی به ویژه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه نقض حقوق بشر در ایران نداده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*