نخستین گزارش هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل: «ایران همکاری نکرده و بی‌عدالتی‌ها بعد از مرگ مهسا امینی ادامه دارد»

رسانک/ صبح روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲، اولین گزارش هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره موارد نقض حقوق بشر و خشونت های حکومتی در اعتراضات اخیر ایران به شورای حقوق بشر، مستقر در ژنو، ارائه شد.

سارا حسین، حقوقدان بنگلادشی، گفت حکومت ایران هنوز با این هیات همکاری نکرده است. او با انتقاد از اینکه خانواده مهسا (ژینا) امینی پاسخ قانع‌کننده‌ای درباره کشته شدن دخترشان در بازداشت گشت ارشاد نگرفته و شاهد اجرای عدالت نبوده‌اند، گفت نیلوفر حامدی و الهه حامدی، دو روزنامه‌نگار دخیل در پوشش خبری این ماجرا، هنوز ۹ ماه است که در زندان هستند.

رئیس هیات حقیقت‌یاب تاکید کرد که با وجود ایجاد محدودیت‌ها برای تماس با قربانیان، این هیات تلاش خواهد کرد تا از راه‌های امن این امکان را برای قربانیان مهیا کند تا سخنان خود را به هیات برسانند.

سارا حسین در ادامه خطاب به شورای حقوق بشر گفت که «هرگونه تهدید، اعمال فشار یا برخورد حکومت» با کسانی که می‌خواهند با هیات در تماس باشند و یا ایجاد مانع برای فعالیت‌های هیات توسط حکومت جمهوری اسلامی را به شورای حقوق بشر گزارش خواهند کرد.

هیات حقیقت‌یاب از تحت فشار قرار دادن خانواده‌های دادخواه بشدت ابراز نگرانی کرد و از جمهوری اسلامی خواست تا از صدور احکام سنگین و اعدام برای معترضان خودداری کند.

سارا حسین با اشاره به «عفو» زندانیان که در اواخر سال گذشته اعمال شد، شرایط اعمال آن را مورد سوال قرار داد و گفت که گزارش‌هایی دریافت شده که پیش شرط این «عفو»ها تعهد گرفتن از زندانیان بود که ضمن پذیرش اتهام از تکرار فعالیت خودداری کنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*