توافق اعضای مجلس به انتقال آب از دریای بلوچستان به شمال

به گزارش رسانک، امروز چهارشنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰، اعضای مجلس شورای ایران، دولت را مکلف کردند نسبت به انتقال آب از دریای بلوچستان به استان بلوچستان و سیستان و شیرین کردن آن با اولویت شهرهای دزاپ و نصرآباد (زابل) اقدام نماید.

 جزئیات این طرح با ۱۷۰ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از ۲۲۷ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

بر اساس ماده‌ واحده، متن زیر به عنوان بند خ به ماده۲ قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور مصوب ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۴ الحاق می‌گردد:

در بند (خ) ماده واحده آمده است: وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز با استفاده از توان علمی معاونت علمی ریاست جمهوری، مکلف است زمینه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای برداشت آب، نمک‌زدایی و انتقال آب و استفاده از نمک‌ها و فلزات بازمانده از دریای بلوچستان (با اولویت انتقال آب به استان بلوچستان و سیستان) اقدام کند. خرید آب نمک‌زدایی شده و انتقال یافته برای جبران مصارف شرب، در چارچوب ماده (۲۰) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) از سرمایه‌گذار تضمین می‌گردد.

آیین نامه اجرایی این قانون حداکثر ۳ ماه پس از تصویب آن توسط وزارت نیرو تدوین و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

گفتنی است که این اقدام می تواند آسیب های محیط زیستی جبران ناپذیری به مناطق ساحلی و همچنین محیط زیست دریا وارد کند. علاوه بر این شهرستان دشتیاری که در نزدیکی دریا است از تشنه ترین مناطق بلوچستان است که سالانه کودکان زیادی در هوٹگ ها غرق می‌شوند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*