قرارداد بیست و پنج ساله‌ی ایران و چین؛ تاراج منابع بلوچستان

این قرارداد درازمدت و پنهانی بیشترین اثر را بر مردم بلوچ خواهد گذاشت. مردم بلوچ هم‌اکنون هم با تبعیض ملی‌ای مواجه هستند که از سوی جمهوری اسلامی ایران بر آن‌ها روا داشته می‌شود.

واگذاری صدها کیلومتر منابع ساحلی منحصر به فرد بلوچستان به کشور قدرتمندی دیگر (چین) یعنی خلق سیستم استعماری جدیدی که حقوق انسانی مردم بلوچ را که سرزمین‌شان به صورت غیر قانونی توسط دولت مستقر در تهران بدون توجه به مطالبات ملی و حقوق بشری آن‌ها مورد بهره برداری قرار می‌گیرد نقض می‌نماید.

جزئیات این قرارداد توسط دولت پنهان نگاه داشته شده است، اما قسمت‌هایی از آن توسط برخی منابع در تعدادی از روزنامه‌ها و مجلات فاش شده است. طبق این افشاگری‌ها طی پروسه‌ای‌ کنترل برخی شهرهای بلوچ نشین مانند چابهار و جاسک و بخش بزرگی از آب‌های بلوچستان در دریای عرب، به چین سپرده خواهد شد. این امر به عصبانیت هر چه بیشتر مردم بلوچ بر علیه این استعمار و ایجاد استعمار جدید دامن می‌زند که بانی آن رژیم فعلی ایران بوده و توسط چین حمایت و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

هدف اصلی این قرارداد چیزی جز دستیابی به قدرت تخریب گسترده و تضمین شده برای ویرانی بیشتر کشور از طریق غارت منابع مختلف آن برای گسترش فرقه‌گرایی در منطقه نیست.

بلوچستان سرزمین اجدادی مردم بلوچ است. آن‌ها هیچ قرارداد و معامله‌ای را که دولت ایران با یک کشور خارجی منعقد کند، بدون تأیید مردم آن منطقه و از طریق نمایندگانشان که بر اساس مکانیزم انتخابات آزاد برگزیده شده باشند به رسمیت نشناخته و تأیید نمی‌نمایند.

حضور کشتی‌های چینی با تورهای ماهیگیری صنعتی آن‌ها که باعث تخریب اکوسیستم دریای بلوچستان و بدتر شدن معیشت ماهیگیران بلوچ شده از یک طرف و افزایش برنامه‌ریزی شده‌ی جمعیت کارمندان و کارگران غیر بومی در راستای سیاست‌های تغییر بافت جمعیتی و آمایش سرزمینی خواهد بود.

چین به عنوان کشوری که برای آزادی خود با قدرت‌های استعمارگر جنگیده است،  باید بداند که قرارداد همکاری پنهانی ایران و چین که در ۲۸ مارچ در تهران امضاء شد به ایجاد استعمار جدیدی در ایران منجر خواهد شد که بدترین آثار را بر منابع ساحلی، سرزمین و دریای بلوچستان بر جای خواهد گذاشت.

مردم بلوچ به همراه همه‌ی ملیت‌های دیگر قرارداد بیست و پنج ساله‌ای را که توسط رژیم ایران و چین امضاء شد به رسمیت نمی‌شناسند.

حزب مردم بلوچستان این قرارداد را به عنوان قرادادی مشروع به رسمیت نمی‌شناسد و از چین می‌خواهد از آن خارج شده و حامی رژیم جمهوری اسلامی نباشد؛ رژیمی که ناتوانی خود را حتی در ایجاد وضعیتی اقتصادی و اجتماعی که بتواند پاسخگوی نیازهای معیشتی روزانه‌ی جمعیت ایران باشد نشان داده است.

ما از دولت چین می‌خواهیم به جای حمایت از سیاست‌های سرکوبگرایانه‌ی رژیم ایران علیه مردم بلوچ، از حق مردم بلوچ و دیگر ملیت‌ها در تعیین سرنوشت خود مطابق منشور حقوق بشر سازمان ملل و دیگر کنوانسیون‌های آن که چین به عنوان عضو دایم شواری امنیت سازمان ملل متحد هم امضاء نموده است حمایت نماید.

حزب مردم بلوچستان

آوریل ۲۰۲۱

Balochistan People’s Party, www.balochpeople.org, www.ostomaan.org 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*