تلف شدن گربه ماهی ها در ساحل جاشک (جاسک)

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۰، حدود یک کیلومتر از ساحل مقسا در شهرستان جاشک شاهد تلف شدن هزاران گربه ماهی بود. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری جاشک در اینباره گفت: در بررسی اولیه تخمین زده می شود که بیش از ۱۰ تن لاشه گربه ماهی در دریا و سواحل این شهرستان یافت شود.

احمد احمدی نیا افزود: با توجه به حجم بالای لاشه های گربه ماهی ها، علت مرگ این ماهیان در سواحل جاشک در حال بررسی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان نیز در این باره گفت: همه ماهیان از گونه گربه ماهی بوده که در ساحل مقسا اتفاق افتاده است که ظاهرا زمان زیادی از مرگ آنها – به احتمال زیاد شب گذشته- می گذرد.

حبیب مسیحی تازیانی افزود: از تلفات نمونه برداری شده که پس از بررسی بیشتر به آزمایشگاههای مرجع ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: احتمال زیاد می تواند آلودگی نفتی یا صید ‌صیادی و به احتمال ضعیفی بیماری موجب این تلفات شده باشد.

شاهدان عینی می‌گویند: از صبح امروز تاکنون گربه ماهی های تلف شده در دریا و سواحل جاشک با آب و امواج بالا آمدند و تعداد زیادی نیز حتی در دریا موجود است.

حجم ذخایر گربه ماهی در آبهای جاشک زیاده بوده، صیدآن بیشتر برای تهیه پودر ماهی و همچنین صادرات صورت می گیرد و مصرف خوراک انسانی در بلوچستان و ایران ندارد.

گربه‌ ماهیان از گونه‌های مهم جانوری در دنیا محسوب می‌شوند و به دلیل حضور در نقاط مختلف جهان تنوع قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. اکثر مواقع در رودخانه‌های گلی و لجنی و سواحل گرمسیری و آب‌های معتدل یافت می‌شود.

گربه‌ ماهی یا سگ‌ ماهی یا ماهی سبیلو (Catfish) نام گروه بزرگ و گوناگونی از پرتوبالگان است. بیشتر این ماهیان سبیل‌هایی در اطراف دهان خود دارند و دلیل نام‌گذاری آن‌ها به گربه‌ماهی نیز وجود همین سبیل‌ها است. گربه‌ ماهی فاقد پولک است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*