چرا بلوچستان نباید در انتخابات شرکت کند؟!

✍️عبدالخالق چرخ انداز

همه ملت های جهان در تلاش هستند که صاحب دموکراسی و آزادی های مدنی با معیارهای تعریف شده انسانی باشند و برای بدست آوردن آن تمام تلاش ها و منابع را صرف می‌کنند. این تلاش ها حتی در کشورهایی که داری بالاترین معیارهای #دموکراسی و آزادیهای تعریف شده روز هستند همچنان برقرار هست و برای بدست آوردن آزادی هایی که شاید برای ما جهان سومی ها، هنوز تعریف شده هم نیستند نیز مبارزه و تلاش می کنند.

پیشبرد اینگونه تلاش ها در میان ملت های زیر استبداد و ظلم، صد چندان سنگین تر است. یک نمونه آن همخونان ما در شرقِ بلوچستان و آنسوی مرزهای کنونی هستند که زن و کودک و پیر و جوان در کنار همدیگر برای بدست آوردن آزادی و رهایی از استعمار با افتخار مبارزه می کنند و حاضر هستند برای بدست آوردن آن هر بهایی را بپردازند. در سمت دیگر و در غربِ بلوچستان وضع به گونه ی دیگریست و اعتراض ها بدلیل نبودن آگاهی کافی و مناسب از #حقوق_شهروندی، تا قبل از سال‌های اخیر در پایین ترین سطح ممکن بود.

نفوذ رژیم جمهوری اسلامی پس از ضعیف نگه داشتن سطح آگاهی مردم بیشتر شده و گاها توسط برخی رسانه های رژیم به عنوان ولایتمدارترین ملت تحت سلطه معرفی می شویم.

پس از بی خبری نمایندگان از نرخ جدید #بنزین، کشتار #پاییز۹۸ و اتفاقات دی ماه حضور ما در پای صندوق های رای خیانتی بس بزرگ به آینده فرزندانمان خواهد بود. رژیم ایران با ایجاد اختلاف در #بلوچستان و پررنگ کردن اسامی طوايف در تلاش است تا ما را نسبت به انتخابات نمایشی اش هیجان زده کرده و از حقوق مسلم، نداشته ها و محرومیت هایمان غافل شویم.

با وجود برخی خائنان تلاش رژیم فاشیست ایران تا حدودی ثمره داشته است زیرا ما حتی غم #دشتیاری و #زرآباد را فراموش کرده ایم و دنبال کسانی افتاده ایم که خود از باعث و بانیان این سیلاب های فقر و محرومیت هستند.

این بانیان و کاندیداها بدون تردید همچون گذشته بعد از اتمام نمایش مضحک انتخابات به ریش همه ما خواهند خندید که چه کورکورانه خام آنها شدیم برادارن ستمدیده خود را فراموش کردیم.

متاسفانه این نمایش های کذایی که نظام با ترفندهای تکراری و استفاده از تعصبات قومی ، منطقه ای و مذهبی گرم نگاه می دارد, باعث و بانی درگیریهای قومیتی و کدورتهای منطقه ای هست که سالها ملت بلوچ را گرفتار برادرکشی کرده و مانع همدلی و اتحاد #ملت_بلوچ علیه ظلم و استبداد مشترک میشود و این بهترین دست آورد حکومتی هست که ما را به چشم مستعمره نگاه می کند و ما نیز به سادگی خام این دام خوش خط و خال شده و پا در جا پای دشمنی میگذاریم که هدفش استمرار بردگی ماست.

همچنین در سوی دیگر، در این زمان حساس که تمام ملت های تحت ظلم در ایران از همدیگر انتظار همراهی و همدلی در مبارزه علیه تغییر وضعیت موجود دارند و این انتظار حتی از ملت بلوچ بعنوان مظلوم ترین ملت تحت ستم بیشتر میرود که در صف نخستین این مبارزه باشیم و همگام با آنها یک “نه” بزرگ به وضعیت موجود و نظام غیردموکراتیک بگوییم و حداقل با تحریم انتخابات اجازه ندهیم با استفاده از این نمایش کذایی، ادعاء مشروعیت در جامعه جهانی نمایند.

ما همچنان فارغ از اینکه این اشتباه ما چه پیامدهایی برای خود ما و چه پیامی برای دیگر #مللتحتستم ایران دارد، مرتکب یک اشتباه استراتژیک و تکراری دیگر میشویم و با این اشتباه هم به استمرار وضعیت موجود کمک می کنیم و هم خیانتی بزرگ به آزادی خواهان در ایران کرده ایم.

وضعیت امروز، بلوچستان را تبدیل به محرومترین منطقه #ایران کرده که بر اساس آمارهای ارائه شده خود این نظام دارای کمترین امکانات و بیشترین درصد #فقر در سطح کشور می باشد و به گواه همین آمارها، بیشتر از نصف مردم بلوچ زیر خط فقر و محروم از اساسی ترین نیازهای بشری از جمله مسکن و تحصیل و حتی آب شرب می باشند ولی هیچکدام از این محرومیت ها و سلب آزادیهای مدنی باعث نشده که همانند برادرانمان در بلوچستان شرقی سودای آزادی به سر بپرورانیم و یا به همراه دیگر ایرانیان علیه این نظام فاشیستی وارد مبارزات مدنی شویم و سعی در تغییر سیستمی کنیم که سعی و تلاش کامل در نابودی #زبان و #هویت مان دارد.

آیا واقعا دیگر زمان آن نیست که به خودمان بیاییم و به این بنگیرم که در کجا جهان قرار گرفته ایم و چقدر #آزادی که جهان برایش میجنگد برای ما اهمیت دارد و چقدر برای بدست آوردن آن تلاش می کنیم. آیا آزادی برای ما فقط یک کلمه ست که در ترانه ها و شعرهایمان با آن دل خوش هستیم یا تعریفی بالاتر از آن دارد که حاضر به پرداخت بهایش نیز هستیم؟! اگر هست شعرا و خواننده هایمان، جوانان و دانشجویان مان، روحانیون و دیگر اقشار جامعه بایستی ترانه های آزادی سر بدهند و تلاش خود را جهت رهایی از دیو زمانه یکصدا و متحد کنند و با #تحریم_انتخابات به رژیم فاسد مشروعیت نبخشند

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*