چونکه نالد از غم و درد کوه تفتان بلوچ اینچنین گوید سخن از سربداران بلوچ

✍️مهناز بلوچ

قلم قدرتمندترین سلاح بشریست و قدرت قلم بالاتر از هر گونه سلاح های کشتار جمعی است.

امروز روز قلم است و یادی کنیم از اولین #وبلاگ_نویس بلوچ؛ او که از رنجهای مردمش می‌نوشت، او که نوشتهایش سبب سلب مقاومت دشمنان ملت بلوچ می‌شد.
نوشته هایی که دردها و رنجهای چند صد ساله ی ملتمان را بازگو میکرد.

آری او یعقوب بود، مهربان یعقوبمهرنهاد ، قهرمان ملی وطنم بلوچستان که هرگز نام و یادش از خاطر ملت بلوچ پاک نخواهد گردید.

یعقوب مهرنهاد اولین وبلاگ نویس و فعال مدنی بلوچ، دبیر انجمنجوانان صدای عدالت بود، که در سال ١٣٨١ با اخذ اعتبارنامه از سازمان ملی جوانان به عنوان سازمان غیردولتیِ مدنی تاسیس شد.

از اهداف مهم این انجمن، بهبود کیفیت سطح آموزشی و فرهنگی مردم استان و کمک به مردم محروم و فقیر بود.
یعقوب صدای دردمند ملت ستمدیده اش بود و همیشه تلاش میکرد تا با روشهای مسالمت آمیز و به دور از خشونت ( او بارها در سخنرانی‌هایش روشهای مسالمت آمیز را برای رسیدن به به اهداف، بهترین روش می‌دانست و مخالف هرگونه روشهای مسلحانه و خشونت آمیز بود و این روشهای تند را نکوهش میکرد) چهره ی فقر، بیسوادی و تبعیض ملتش را به سوی روشنایی سوق و تغییر دهد‌‌‌.

او در وبلاگ خود نوشته بود:
ما مبارزه‌ای فراگیر بر علیه انحصار و استبداد را با نفی خشونت به پیش خواهیم برد و یقین داریم که آینده از آن ماست و پیروزی خود را در عقلانیت و نفی خشونت می‌دانیم چرا که اگر مظلومان چون ظالمان و ستمگران دست به خشونت بزنند هیچ تفاوتی با یکدیگر نخواهند داشت.

اگر چه انجمن وی دارای مجوزهای قانونی بود، اما اهدافی که او و یارانش دنبال میکردند، بر خلاف ایدئولوژی رژیم جمهوری اسلامی ایران بود.
زیرا این رژیم هرگز خواهان پیشرفت #ملت_بلوچ نبوده و نخواهد بود، چرا که آگاهی و پیشرفت این ملت را خطری بزرگ برای تمامیت ارضی خود میداند.

یعقوب معتقد بود که : تنها راه ایجاد امنیت در استان اجرای عدالت واقعی و از بین بردن تبعیض، فقر، بیسوادی و بیکاری ست که این سخنان خوشایند سردمداران رژیم جمهوری اسلامی ایران نبود، زیرا که فقر، بیچارگی، بیسوادی و ضعیف نگه داشتن ملت بلوچ، خواسته ی آنها برای رسیدن به اهداف خود و باقی ماندن بر مسند قدرت بوده و هست. به همین خاطر یعقوب مهرنهاد در انتخابات شورای شهر، رد صلاحیت شد‌.

یعقوب مهرنهاد اولین بار در فروردین ماه سال ۱۳۸۶ پس از نوشتن مطلبی در وبلاگ خود که در آن به مقامهای محلی سیستان و بلوچستان انتقاد كرده و خواستار استعفا یا بركناری آنها از مسئولیت شده بود در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۶ توسط وزارت اطلاعات رژیم ایران به همراه برادر ۱۶ ساله و تعدادی از اعضای انجمن جوانان صدای عدالت بازداشت شدند. که اعضای انجمن و برادر وی پس از چند ماه آزاد شدند.

سرانجام یعقوب مهرنهاد پس از مدتی بازداشت و محاکمه ای ناعادلانه، بدون حضور وکیل و خانواده ی وی، به اتهام عضویت و همکاری با گروه جندالله ( در صورتیکه او همیشه خشونت و فعالیتهای مسلحانه برای رسیدن به هدف را نفی میکرد ) در چهاردهم مرداد سال یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت، توسط ظالمان این برهه از تاریخ خاموش گردید.

روز قلم را به یعقوب مهرنهاد عزیز، او که قلمش وحشت را بر اندام لرزان رژیم خونریز و وحشت افکن می انداخت، تبریک میگویم.

نام و یادش در خاطر ملت بلوچ تا ابد جاودان خواهد ماند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*