نبود دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران و هدر رفت فرصت های شغلی مناسب در بلوچستان

رسانک/ عدم توانایی رژیم جمهوری اسلامی ایران در به کارگیری دیپلماسی با کشورهای همسایه بلوچستان و نیز سوء مدیریت باعث از بین رفتن فرصت های مناسب شغلی در بلوچستان شده و همین امر به محرومیت و فقر تحمیلی در بلوچستان دامن زده است. 

در همین رابطه عبدالناصر درخشان عضو مجلس ایران گفت: وزارت امور خارجه گفت و گو با همسایه های بلوچستان را جزو سیاست های خود قرار دهد چرا که در مقایسه با کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان دارای امکانات مختلفی هستیم که می‌توانیم آنها را صادر کنیم.

عبدالناصر درخشان گفت: بعضی از مناطق می توانند فرصتی برای کل ایران به شمار بیایند اما از ظرفیت هایی که در حوزه جنوب شرق وجود دارد، استفاده نکردیم. بلوچستان و سیستان با دو کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است که نیازمند نفت، سیمان و همچنین تولیدات کشاورزی هستند؛ اما ما نتوانستیم از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم؛ همچنین این استان در همجواری با مرزها و اقیانوس، می‌تواند به عنوان پیشانی قلمداد شود که فقط به ایده نیاز داریم تا از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم. 

 وی ادامه داد: بلوچستان دارای ظرفیت تولید میوه های گرمسیری است که فقط در این حوزه سالیانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارز بری برای واردات موز وجود دارد؛ درحالی که دو حوزه پهره و چهبار می‌تواند موز ایران را تامین کند تا هم جلوی خروج ارز گرفته شود و هم برای هزاران نفر هم اشتغال ایجاد می شود. 

درخشان در ادامه صحبت های خود افزود: همچنین ما آب و زمین را هم در این خصوص در اختیار داریم؛ سد ایجاد کرده‌ایم اما شبکه آبرسانی ایجاد نشده است؛ لذا آبی که از سد به بستر رودخانه رها می شود، ۲۵ درصد در حوزه کشاورزی مصرف و ۷۵ درصد آن تبخیر می شود که معضل بزرگی است. از ظرفیت‌های دیگر استان، معادن است به طوری که ۵۰ درصد کل معادن استان مثل طلا، مس و منگنز، در بلوچستان واقع شده اما استفاده چندانی از آنها نمی‌شود. 

درخشان در آخر افزود: چنانچه دولت و مجلس اهتمام ویژه ای داشته باشند، برچسب محرومیت از استان بلوچستان و سیستان برداشته می شود، چرا که این استان ظرفیت های لازم را برای توسعه دارد. اقیانوس و معادن و حمل و نقل این منطقه می تواند مشکلات منطقه را حل کند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*