شیراحمد شیرانی در زندان اردبیل؛ یازدهمین سال حبس بدون مرخصی در تبعید

رسانک/ شیراحمد شیرانی، زندانی سیاسی تبعیدی یازدهمین سال از مدت محکومیت ۲۲ ساله خود را بدون یک روز مرخصی در زندان اردبیل سپری می‌کند.

شیراحمد شیرانی در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به مدت ۲ سال در یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت.
وی نهایتا در یک دادگاه پر ابهام به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه” به تحمل ۲۲ سال حبس در تبعید محکوم و پس از نزدیک به دو سال نگهداری در سلول انفرادی به زندان دزاپ منتقل شد.

این زندانی سیاسی در تاریخ ۷ دی ۱۳۹۱ ابتدا به زندان مشگین شهر در استان اردبیل منتقل و پس از حدود سه سال نهایتا در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ به بند سیاسی زندان اردبیل تبعید شد.

خانواده آقای شیرانی ساکن دُزاپ هستند و به دلیل مسافت زیاد و هزینه‌های بالای سفر قادر به ملاقات با فرزندشان که دوران محکومیت خود را در تبعید سپری می‌کند، نیستند.

آقای شیرانی در سال ۹۸ به همراه محمد صابر ملک رئیسی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی وحید مهدوی راد، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از درون زندان محاکمه و هرکدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی نهایتا در مرحله تجدیدنظر از اتهام مطروحه تبرئه شد. وی در بخش نخست این پرونده نیز توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو اردبیل به ریاست قاضی عباس فیض الهی تبرئه شد.

شیراحمد شیرانی، فرزند چاکر، متولد ۳۰ شهریور ۱۳۶۲ اهل دزاپ است و تا پیش از بازداشت ساکن تهران بود.

آقای شیرانی پیشتر در سال ۹۵ روایت تکان دهنده‌ای از شکنجه‌های اعمال شده بر خود و نقض حقوق انسانی‌اش نوشت که خود آن را “زندگی در وضعیتی بین مرگ و زندگی” توصیف کرد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*