داستان محمدصابر ملکرئیسی

رسانک/ محمدصابر ملک رئیسی، زندانی سیاسی سابق بلوچ که به زندان اردبیل تبعید شده بود از جمله گروگان های رژيم جمهوری اسلامی ایران بود که دوران جوانی اش را یازده سال بدون مرخصی در زندان سپری کرد. 

آقای ملکرئیسی در تاریخ ۲ مهرماه ۱۳۸۸ در حالی که تنها ۱۷ سال داشت توسط نیروهای اداره اطلاعات دُزاپ بازداشت شد. دلیل بازداشت محمدصابر ملک رئیسی به گونه‌ای که خود در نامه‌هایش می نوشت، فعالیت‌های یکی از برادرانش بوده است. دستگاه امنیتی که به برادر وی دسترسی نداشت محمد صابر ملکرئیسی را در نوجوانی به عنوان “گروگان“ بازداشت کرد.

محمدصابر ملک رئیسی پس از تحمل یک سال بازداشت در بازداشتگاه این نهاد و زندان دُزاپ توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۱۷ سال حبس تعزیری که ۱۵ سال آن حبس در تبعید است محکوم شد. آقای ملک رئیسی در زمان محاکمه اقاریر خود را تحت شکنجه و فشار دانسته بود. این زندانی سیاسی پس از تحمل ۳ سال زندان از زندان دُزاپ به زندان اردبیل تبعید شد.

او سرانجام در تاريخ ۱۵ بهمن ماه ۹۹، در ازای آزادی دو مرزبان که در مهر ماه سال ۹۷ توسط گروه مسلح «جیش العدل» در مرز میرجاوه دستگیر شده بودند، آزاد شد و ایران را ترک کرد. 

محمد صابر ملک رئیسی، فرزند دادعلی است که چند ماه پیش از آزادی پدرش را از دست داد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*