انتقاد مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی نسبت به تصرف زمین های مردم توسط دولت

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۰ ، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی پیشوای بزرگ اهل سنت ایران در خطبه‌های نماز جمعه شهر چهبار ضمن انتقاد از قرار گرفتن زمین‌های مردم در «اراضی ملی» و الحاق آنها به زمین‌های منطقه آزاد، تاکید کرد که مردم مناطق ساحلی حقدارترین افراد به منافع دریای بلوچستان هستند. 

@rasanknews 

مولوی عبدالحمید اظهار داشت: مردم مناطق ساحلی جنوب بلوچستان از قدیم‌ الایام در این سرزمین زندگی کرده‌اند و آبا و اجدادشان برای صیانت از این مناطق کشته داده‌اند و مردم دشواری‌ها و سختی‌های جغرافیایی و سایر مشکلات این منطقه را تحمل کرده‌اند، لذا حق‌دارترین افراد به منافع این مناطق نیز همین مردم هستند.

امام جمعه مرکز بلوچستان، با انتقاد از الحاق زمین‌های مردم به‌ “اراضی ملی”، خاطرنشان کرد: واقعا جای تاسف است که منابع طبیعی بسیاری از زمین‌های مردم را جزو “اراضی ملی” قرار داده است. ما این اقدام را ظالمانه می‌دانیم و قبلا هم اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کرده‌ایم. برداشت ما این است که مسئولین محترم اطلاع کامل از وضعیت منطقه ندارند.

وی ادامه داد: هیچ بخشی از زمین‌هایی که در این مناطق وجود دارند بدون مالک نیستند، بلکه اگرچه سند ندارند، اما از زمان‌های دور و نسل‌ اندر نسل در مالکیت مردم مناطق دشتیاری و کنرک و این مناطق قرار داشته و مردم در این زمین‌ها زراعت و کشاورزی کرده‌اند و آنها را آباد کرده‌اند. این زمین‌ها صدها سال در تصرف مردم بوده و به دست همین مردم احیا شده است. لذا نباید این زمین‌ها جزو اراضی ملی قرار داده می‌شدند.

مدیر دارالعلوم دزاپ تصریح کرد: قراردادن این زمین‌ها در سرمایه‌های ملی درست نیست، زیرا این زمین‌ها متعلق به مردم است که سالیان سال برای آنها زحمت کشیده‌اند. این زمین‌ها حقوق‌الناس هستند و هیچ حکم و فتوایی نمی‌تواند جواز تصاحب آنها را صادر کند و کسانی که این حقوق را تضییع کنند باید در روز قیامت پاسخگو باشند.

مولوی عبدالحمید همچنین گفت: “مدیران و مسئولان منطقه آزاد که اکثرشان جزو فرزندان همین مردم هستند باید این نکته را درک کنند که زمین‌هایی را که می‌خواهند به منطقۀ آزاد ملحق کنند منازل مسکونی و زمین‌های کشاورزی مردم هستند. کسانی که این زمین‌ها را بدون جلب رضایت صاحبان‌شان  تصاحب ‌کنند روز قیامت جواب پروردگار را چه می‌دهند؟ الله تعالی از حقوق‌الناس نمی‌گذرد.”

مولانا عبدالحمید در پایان خاطرنشان ساخت: شاید مسئولین کشوری در جریان نباشند، اما مسئولان استانی موظف هستند از حقوق مردم دفاع و واقعیت‌ها را بیان کنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*