بیانیه مشترک بیست و چهار سازمان حقوق بشری درباره ادامه بازداشت و بلاتکلیفی فعالین ترک آذربایجانی در زندان اوین 

به گزارش رسانک، بیست و چهار سازمان حقوق بشری طی یک بیانیه نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت غیرانسانی و بلاتکلیفی فعالین سیاسی و مدنی ترک آذربایجانی که در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ در شهرهای اردبیل، کرج، ورامین، میاندوآب، تبریز و سایر شهرها توسط نیروهای امنیتی بطور خودسرانه بازداشت و پس از انتقال به اوین در این زندان نگهداری می‌شوند، اعلام کردند.

بر اساس این بیانیه، این فعالین، از جمله مرتضی پروین‌ جدا، طاهر نقوی، عبدالعزیز عظیمی قدیم، حسین پیری، کرم مردانه مستعلی بیگلو، باقر حاجی‌زاده مزرعه، سعید جمال زاده و آیاز سیف خواه علی‌رغم گذشت هشت ماه از زمان بازداشت توسط نهادهای امنیتی، همچنان بطور بلاتکلیف و بدون روند قضایی عادلانه در زندان اوین بسر می‌برند.

در این بیانیه ضمن اشاره به وضعیت نامناسب زندانیان و موارد نقض قانونی مانند کارشکنی مسئولین قضایی و دخالت نهادهای امنیتی از امکان دسترسی به وکیل تعیینی‌، خدمات درمانی و همچنین ضرب و شتم و عدم ارائه خدمات پزشکی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواسته شده که با برگزاری دادرسی عادلانه همه فعالان ترک آذربایجانی آزاد شوند.

در پایان بیانیه تاکید شده که رعایت حقوق بشر برای تمامی افراد از جامعه بین‌المللی، نهادهای حقوق بشری، سازمان‌های مردم‌نهاد و تمامی افراد متعهد به اصول عدالت و حقوق بشر خواسته شده تا با استفاده از تمام ابزارهای موجود به این وضعیت ناعادلانه اعتراض کرده و خواستار آزادی فوری این فعالین و تضمین حقوق قانونی آنان شوند. همچنین از تمامی دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر درخواست شده تا از طریق اقدام‌های موثر و پیگیری مستمر، جمهوری اسلامی ایران را به رعایت اصول حقوق بشر وادار کنند و به این وضعیت ناعادلانه پایان دهند.

لیست امضا کنندگان:

  1. مرکز عبدالرحمن برومند 2. سازمان حقوق بشر اهواز – آهرو 3. همه حقوق بشر برای همه در ایران 4. انجمن حقوق بشر مردم آذربایجان در ایران – هراز 5. گروه حقوق بشر بلوچستان 6. کمپین فعالین بلوچ 7. مرکز حامیان حقوق بشر  8. کانون مدافعان حقوق بشر 9. سازمان مبارزە علیە مجازات اعدام 10. فمنا11. فعالان حقوق بشر در ایران 12. میانه 13.ایمپکت ایران 14. حقوق بشر ایران 15. مرکز اسناد حقوق بشر ایران 16. انجمن حقوق بشر کردستان – ژنو 17. شبکه حقوق بشر کردستان 18. کُردپا 19. رسانک نیوز 20. بنیاد سیامک پورزند 21. اتحاد برای ایران 22. سازمان ملل و مردم بدون نماينده 23. شیوارنیوز 24. توهرا

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*