مولوی عبدالحمید: هیچ منطقی پشت استخراج معادن طلای تفتان وجود ندارد/ مردم بلوچستان اهالی تفتان را تنها نخواهند گذاشت

به گزارش رسانک، امروز جمعه ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز این شهر به مسئله استخراج معادن طلا در منطقه تفتان واکنش نشان داد و شرکت‌هایی که در حال استخراج معدن طلای تفتان هستند را متعلق به “آقازاده‌ها” نسبت داد که هیچ منفعتی به مردم استان بلوچستان و سیستان و منطقه نمی‌رسانند.

مولوی عبدالحمید گفت: کوه تفتان و منطقه آن از منابع اصلی آبی چهار شهرستان اطراف و همچنین محل کشاورزی و دامداری صدها خانوار است. اکنون نگین و پیشانی استان را به شرکت‌هایی قدرتمندی واگذار کردند که در حال انفجار کوه‌ها و آسیب رساندن به محیط زیست منطقه هستند. آب‌ها خشک شده و دام و کشاورزی نیز بدلیل غبار حاصل از انفجارها از بین رفته است. اهالی منطقه تفتان به زاهدان مراجعه کرده‌اند و آنها را به تهران حواله دادند ولی آنجا هم کسی پاسخگو نبوده نیست.

امام جمعه زاهدان ادامه‌ داد: هیئتی از تهران آمده و تمرکز دارد که همه معادن بلوچستان که ذخیره خیلی بزرگی هستند را بردارند و بروند. آنها در مقابل اعتراض مردم گفته‌اند که “ما کارگر می‌گیریم”، در صورتی که اینجا ده هزار خانوار وجود دارد و شما حدود سیصد کارگر را می‌توانید استخدام کنید. با مسئله از بین رفتن هزاران باغ و مناطق گردشگری چکار می‌کنید؟ در همه دنیا به این مسائل مهم توجه می‌کنند ولی شما به این صورت معادن را استخراج می‌کنید بدون اینکه فکری به حال مردم منطقه که محل زندگی آبا و اجدادی‌شان است و محیط زیست منطقه کنید.

مولوی عبدالحمید اظهار داشت: آیا منافع این معادن به جیب مردم می‌آید؟ آیا این منافع صرف زیرساخت‌های استان می‌شوند که مردم اینجا اینگونه قربانی می‌کنید یا اینها قربانی تعدادی سرمایه‌داران می‌شوند که فقط می‌خواهند طلا و جواهرات این استان را با خود ببرند. هیچ عدالتی و هیچ انصافی به شما اجازه این کار را نمی‌دهد.

وی از دولت مسعود پزشکیان درخواست کرد که “جلوی اینها را بگیرد و کار این افراد را متوقف کند.” این افراد قاصدی برای من فرستاده بودند که ما می‌آییم و مشکلات را با همدیگر کارشناسی و حل می‌کنیم و من پاسخ دادم من کارشناس نیستم ولی از کارشناسان منطقه و مردم می‌خواهم که بیایند و با همدیگر در این رابطه بحث و گفتگو کنیم اما آنها دروغ گفتند و نیامدند چون هیچ منطق و دلیلی برای کار خود ندارند.

مولوی عبدالحمید در آخر به مردم منطقه تفتان اطمینان داد که مردم بلوچستان نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نخواهند بود و شما را تنها نخواهند گذاشت.

لازم به ذکر است که پیشتر در ۴ اسفند ماه ۱۴۰۲، مولوی عبدالحمید به دغدغه‌ها و اعتراضات ملت بلوچ پیرامون استخراج معدن طلا از کوه تفتان اشاره کرده و گفته بود که “این فقط خواستۀ مردم تفتان نیست، بلکه خواستۀ تمام مردم استان است که اگر در این منطقه خیری وجود دارد باید به همین مردمی که گرسنه هستند و برای این سرزمین کشته داده‌اند، برسد و برای مردم همین منطقه هزینه بشود. همچنین این استخراج نباید به محیط زیست ضربه بزند و آب‌های زیرزمینی را از بین ببرد و سبب کوچ مردم بشود.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*