سخنرانی جمال احوازی در دومین سالگرد جمعه خونین زاهدان

به گزارش رسانک، روز شنبه ۷ مهر ماه ۱۴۰۳، در دومین سالگرد جمعه خونین زاهدان آقای “جمال احوازی” فعال عرب در شهر کلن آلمان سخنرانی کرد.

“جمعه خونین زاهدان به رویدادی در ۸ مهر ۱۴۰۱ اشاره دارد، روزی که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به شدت به اعتراضات مردم زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، واکنش نشان دادند. این اعتراضات پس از انتشار خبر تجاوز یکی از فرماندهان نیروی انتظامی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ آغاز شد و منجر به سرکوبی خونین شد که در جریان آن ده‌ها نفر، از جمله کودکان، جان خود را از دست دادند یا زخمی شدند. این واقعه در کنار اعتراضات گسترده‌ای که پس از کشته شدن ژينا  امینی در سراسر ایران شکل گرفته بود، به نمادی از مقاومت در برابر سرکوب دولتی تبدیل شد.

پس از این حادثه دلخراش، موجی از همبستگی از سوی مردمان و گروه‌های مختلف در ایران و خارج از کشور با مردم زاهدان به وجود آمد. ملت عرب احواز، که در استان الأحواز و دیگر مناطق زندگی می‌کنند و تجربه‌های مشابهی از تبعیض و سرکوب دارند، از جمله ملت هايي بودند که به شکلی قاطعانه از مردم زاهدان حمایت کردند. این همبستگی از طریق بیانیه‌ها، برگزاری تجمعات اعتراضی، و فعالیت‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی نمود پیدا کرد.

ملت عرب احواز با تجربه‌ای طولانی از نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها، به خوبی با درد و رنج مردم زاهدان همدلی کردند. اعلام همبستگی آن‌ها با مردم زاهدان، نه تنها به معنای حمایت از اعتراضات این منطقه است، بلکه به عنوان نشانه‌ای از اتحاد و اعتراض جمعی علیه شرایط ناعادلانه‌ای است که بسیاری از مردمان در مناطق مختلف جغرافياي سياسي ایران با آن مواجه هستند. این اتحاد، نمادی از همبستگی گروه‌های مختلف در مقابله با ظلم و بی‌عدالتی است و نشان می‌دهد که چگونه این ملت هادر برابر سرکوب‌های مشترک به هم نزدیک‌تر شده‌اند.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*