با گذشت دو سال، آمران و عاملان “جمعه خونین زاهدان” محاکمه نشدند

رسانک/ روز جمعه ۸ مهر ماه ۱۴۰۱، جنایتی فراموش‌نشدنی از جانب مقامات و مسئولان امنیتی رژیم جمهوری اسلامی ایران در زاهدان رخ داد که مسئول اصلی آن علی خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل قوا می‌باشد.

رژیم جمهوری اسلامی ایران در این روز جنایتی خون بار مرتکب شده که آثار آن با گذشت دو سال، همچنان دامن‌گیر منطقه و ملت بلوچ است و این داغ با کشتار روزانه شهروندان بلوچ تازه تر و خونین تر می‌شود.

در روز جنایت رسانه‌های حکومت خلاف واقعیت این فاجعه را در رسانه ملی گزارش کردند و شورای تامین استان که حتی یک بلوچ هم در آن حضور ندارد، تشکیل جلسه داد و اتهام واهی‌ به مردم زد که بعدها وقتی تحت فشار افکار عمومی و با روشن شدن ابعاد جنایت، شورای تامین مجبور شد که اعتراف کند.

بدنبال این کشتار بی‌رحمانه، ملت بلوچ خصوصا در مرکز بلوچستان شهر دزاپ (زاهدان) به مدت سیزده ماه به خیابان ها آمدند و خواستار مجازات و محاکمه آمران و عاملان این جنایت شدند که اکنون با گذشت دو سال نه تنها این خواسته مردم انجام نشده بلکه بسیاری دیگر از دادخواهان نیز بازداشت، شکنجه و محکوم به حبس و اعدام شده‌اند.

بر اساس آمار سازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌ های مستقل بلوچستان، در جمعه خونین زاهدان دستکم ۱۰۷ نفر از جمله کودکان و‌ زنان کشته شدند و همچنین طبق آمار میدانی حدود ۳۰۰ نفر نمازگزار مجروح شدند که ۱۰ نفر از آنها قطع عضو، قطع نخاع و معلول جدی شده‌اند و چشمان ۲۵ نفر آسیب دیده که برخی دچار ضعف بینایی، برخی نابینا و برخی چشمشان تخلیه شده است. 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*