سال‌هاست مجموعه شوراها و شهرداران شهرهای بلوچستان بشمول مرکز استان با رأی همین مردم بلوچ به مسند قدرت مدیریت شهری میرسند. این مقامات، با اعتبارات و عوارضی که شهرداری‌ها دریافت و هزینه می‌کنند، بر مبنای قانون شورا و شهرداری های کشور ۵٪ امور فرهنگی منطقه تعریف و ابلاغ شده است.

متاسفانه در کارهای فرهنگی و ملی خود هیچ درصدی از بیت المال را هزینه نکرده و نسبت به معرفی شخصیت های فرهنگی و ھنری و ادیبان و شعرای بلوچ و برگزاری گرامیداشت آنها در حین زندگی و یا نصب بنر برای درگذشت و بزرگداشت جایگاه آنها در سطح شهرهای استان بلوچستان و سیستان اقدامی صورت نمی‌گیرد. چنانچه در همین ایام اخیر شخصیت های مهمی از ملت بلوچ ھمانند استاد “پیرمحمد ملازهی” و استاد “عابد آسکانی” از دنیا رفتند و این اداران و نهادها هیچ اقدامی انجام نداده که ھیچ، دریغ از یک پیام تسلیت برای درگذشت آنها و نصب یک بنر به یاد این بزرگواران در سطح مرکز استان و دیگر شهرها که واقعا مایه تاسف است.

ھمچنین گلایه مردم از مجموعه مسجد مکی در عدم صدور یک پیام درگذشت و پیام تسلیت به مجموعه فرهنگی و ادیب دوست بلوچستان به یاد استاد عابد آسکانی در سایت‌ها و کانال های تلگرامی خبررسانی همچون سنی آنلاین، نیز منتشر نشد.

بجاست که آقایان اعضای شوراها و شهرداران، ھرچند که جمهوری اسلامی مشوق چنین امری برای شخصیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ادبی و ھنری مردم بلوچستان نیست، اما برای برگزاری یادواره و یا گرامیداشت اینگونه شخصیت های مانع شما نبوده و حتی اگر ھم می‌شدند، نیاز به مقاومت از سوی شما که منتخب مردم هستید، بود و لازم است برای چنین کارهای فرهنگی و هزینه کنید.

پس به خود بیایید و نسبت به مسائل فرهنگی ملت بلوچ دلسوزانه برخورد کنید، ھمچنانکه شما در امور فرهنگی برای راه‌اندازی کاروان‌های راهیان نور به مناطق جبهه و کاروان‌های کربلا و اربعین و نصب بنر برای ایام مربوط به جمهوری اسلامی ھزینه می‌کنید، در امور فرهنگی ملت بلوچ و شخصیت های فرهنگی آنها هم برنامه ریزی کنید تا تمام مردم بلوچ به خصوص نسل جوان از شمال استان تا جنوب شناخت بهتری برای این شخصیت ها و ادیبان مردم بلوچ داشته باشند. شما در ھر صورت روزی دوباره به میان همین مردم بر می‌گردید و بایستی پاسخگوی ھمین مردم خواھید بود.

باشد که نام نیکی از خود بجا بگذارید۔

✍ عبدالرئوف نظرزایی
۱٢ سپتامبر آلمان

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*