شناسایی بیش از ۱۴۸ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در بلوچستان و سیستان

به گزارش رسانک، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان بلوچستان وسیستان، از شناسایی ۱۴۸ هزار و ۸۶۷ کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل در این استان خبر داد و معضلات معیشتی خانوارها و ضرورت اشتغال به فعالیت اقتصادی نوجوانان به ویژه در شهرهای نوار مرزی به واسطه فقر خانوارها، کمبود مدارس یا کادر آموزشی را از عوامل بالا بودن این معضل عنوان کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل بلوچستان و سیستان در این خصوص گفت: نرخ بازماندگی و ترک تحصیل در دانش‌ آموزان مقطع ابتدایی۴۲ هزار و ۸۴۵ نفر، ترک تحصیل در مقطع متوسطه اول ۳۷ هزار و ۹۵۸ نفر و در مقطع متوسطه دوم ۶۸ هزار و ۶۴ نفر است. بنابراین ۱۴۸ هزار و ۸۶۷ کودک و نوجوان ۷ تا ۱۸ساله، به دلایل گوناگون از آموزش همگانی بازمانده اند و از سوی دیگر، ۲۴ درصد کودکان پانزده ساله تا هفده ساله از مدارس ترک تحصیل کرده‌ اند. از این تعداد ۸۱ هزار و ۳۲۵ دختر و ۶۷ هزار و ۴۴۴ نفر هم دانش آموزان پسر هستند.

غلامرضا نجفی در ادامه افزود: آمایش نامناسب مدارس به ویژه در مراکز جمعیتی روستایی، برخی از فرهنگ‌ های سنتی مرتبط با دانش‌ آموزان دختر مقاطع متوسطه اول و دوم، معضلات معیشتی خانوارها و ضرورت اشتغال به فعالیت اقتصادی نوجوانان به ویژه در شهرهای نوار مرزی به واسطه فقر خانوارها، کمبود مدارس یا کادر آموزشی مقاطع متوسطه اول و دوم در مراکز روستایی، کودک همسری و ضعف در برخی شیوه‌ های فرزندپروری و معضلات مرتبط با هویت یا منع خدمات، برخی از مهمترین چالش‌ های مرتبط با ترک تحصیل دانش آموزان این استان محسوب می‌ شود. بدون شک این پدیده در بلندمدت علاوه بر بروز آسیب‌ های اجتماعی نهادینه شده، می‌ تواند بسیاری از چالش‌ های اجتماعی و موانع توسعه پایدار و درونزا را رقم بزند.

گفتنی است که حق تحصیل از جمله حقوق بنیادین کودکان است که در قوانین داخلی و بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است. مطابق با ماده ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همهٔ مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد. همچنین، بر اساس ماده ۲۸ کنوانسیون حقوق کودک، که ایران نیز به آن پیوسته است، کشورهای عضو موظف به فراهم کردن حق تحصیل برای کودکان هستند و باید از هرگونه موانع برای دسترسی به آموزش جلوگیری کنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*