افتتاح رسمی کارخانه طلای تفتان علیرغم اعتراضات گسترده مردم منطقه و‌ بدون توجه به زیرساخت ها

به گزارش رسانک،  روز دوشنبه ۱ مرداد ماه ۱۴۰۳، کارخانه طلای تفتان در حالی در آخرین روزهای دولت تشکیل شده توسط ابراهیم رئیسی افتتاح شد که هیچ کس از اهالی و مردم منطقه، معتمدین محلی و حتی نماینده شهرستان خاش در مجلس حضور نداشتند و این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس توسط “سید صولت مرتضوی”، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و چند تن از مسئولان حکومتی برگزار شد.

این کارخانه در حالی افتتاح گردید که هنوز مردم منطقه از ایجاد آن به شدت ناراضی هستند و در طول سال‌ ها و ماه‌های اخیر به دفعات در محل کارخانه و مقابل فرمانداری شهرستان تفتان تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

علاوه بر این، کارخانه طلای تفتان در حالی کار خود را بصورت رسمی آغاز کرده که بسیاری از مسائل مهم و زیرساخت های آن از جمله عملیات ساخت کارخانه کامل نگردیده و سد باطله که باید قبل از افتتاح کارخانه احداث می شد نیز احداث نگردیده است.

همچنین راه حمل مواد معدنی از معدن به کارخانه که اختصاصی معدن باشد ساخته نشده و از راه روستایی استفاده می شود و آب مورد نیاز کارخانه بصورت غیرقانونی از چاه‌های غیرمجاز  با تانکر تامین می شود که مورد اعتراض همه مردمی است که آب شرب در منطقه ندارند و برداشت آب موجب آسیب جدی به کشاورزی آنان است.

گفته می‌شود که سند توسعه پایدار این سرمایه گذاری بر اساس موقعیت منطقه، مسائل اجتماعی، فرهنگی منطقه، پیوست های اجتماعی مطالعه و ارائه نگردیده و مدیریت محیط زیست این پروژه  و حفاظت از آلودگی های آب، خاک و هوا در منطقه خاص تفتان در هاله ایی از ابهام است و مجوزهای قانونی و لازم را هنوز دریافت نکرده است.

همچنین در مدیریت میانی و ه‍یئت مدیره و حتی مدیریت پایین دستی از افراد بومی هیچ فردی حضور ندارند و زمینه آموزش نیروی انسانی بومی قبل از سرمایه گذاری پروژه و افتتاح انجام نشده است.

اعتراضات مردمی نیز در حد گسترده وجود دارد و حدود ۹۵ درصد مردم محلی با معدن کاوی فقط در تفتان مخالف هستند و شرکت سرمایه گذار هیچ توجهی به این اعتراضات که بیشتر دغدغه زیست محیطی، منابع طبیعی، کشاورزی، دامداری،  منابع آبی، حیات وحش و … است ندارد و موجب اختلافات زیاد در بین طوایف و مردم محلی گردیده است و به جای گوش دادن به اعتراض مردم محلی، تلاش می کند که موضوع را امنیتی جلوه دهد.

زمان افتتاح و عدم حضور حتی به تعداد  انگشتان یک دست از مردم محلی در این افتتاح نشان از آن دارد که پیوست های اجتماعی و استقبال مردم از این سرمایه گذاری بسیار اندک است و بر اساس آخرین جلسه در استانداری قرار بر کار کارشناسی شد که پس از آن هیچ گزارشی به مردم ارائه نشده است.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*