صلح و سازش دو طایفه در شهرستان سرباز با تلاش های “ملا کمال بلوچ”

به گزارش رسانک، روز گذشته ٢۴ تیر ماه ۱۴۰۱ ، دو طایفه بهرامزهی و ایراندوست پس از ماه‌ها بحث و مذاکره بین فعالان اجتماعی و حقوق بشری بلوچ بین طرفین، اختلافات خود را کنار گذاشته و صلح و سازش کردند.

گفته می شود در جلسه بلوچی صلحی که در روستاهای مینان و گُوَنگان از توابع شهرستان سرباز برگزار شده بود این صلح حاصل شد.

در این دیوان بلوچی ملا کمال بلوچ (صلاحزهی) ،حاج مهیم و حاج مراد ایراندوست نیز حضور داشتند.

در این دیوان، ملا کمال در مورد کنار گذاشتن اختلافات بین مردم سخنرانی کرد و گفت: امنیت مهمترین شاخصه پیشرفت و توسعه میباشد که همه ما بایستی برای بدست آوردن آن جهت رفاه خودمان، بچه هایمان و سرزمین‌مان، بلوچستان، اهتمام بورزیم.

وی خطاب به برخی معتمدین و ریش سفیدان گفت: از فرد ناامن کننده جامعه و کسی که برای منافع شخصی ناامنی ایجاد میکند و موجب بوجود آمدن ناهنجاری در جامعه بلوچ ها میشود، نباید جانب داری کنید. 

وی ادامه داد: همانطور وقتی قسمتی از بدن انسان دچار بیماری لاعلاج و یا سرطان می‌شود و متخصصین راه حل را قطع آن عضو می‌دانند، ما نیز بایستی با هنجارشکن ها و ناامنی ها برخورد جدی بکنیم تا سرزمین مادری ما رنگ آرامش ببیند.

گفتنی است که در اقلیم بلوچستان از قدیم الایام، هنگامی که اختلاف و درگیری بین افراد و گروه‌ها بوجود می‌آید، معتمدین، ریش سفیدان و بزرگان منطقه با برگزاری جلسات و انجام مذاکرات سعی در حل اختلافات و ایجاد صلح بین طرف های درگیر میکنند.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*