روز جهانی بهداشت قاعدگی؛ ‘سکوت را بشکنید’

به گزارش رسانک، امروز شنبه ۷ خرداد ماه ١۴٠١، مصادف با ٢٨ ماه مئی ٢٠٢٢، روز جهانی “بهداشت قاعدگی یا پریود” است که برای افزایش آگاهی درباره بهداشت دوران قاعدگی، کمک به بهبود شرایط و از بین بردن تابوی قاعدگی، نام‌‌گذاری شده‌ است.

ناآگاهی و دسترسی نداشتن به امکانات بهداشتی در دوران قاعدگی می‌تواند سلامت زنان و دختران را به خطر بیندازد.

یک سازمان غیردولتی فعال در زمینه بهداشت زنان در آلمان به نام واش یونایتد (WASH United) از سال ۲۰۱۴ روز بیست و هشتم ماه می را به عنوان روز جهانی بهداشت قاعدگی نامیده است و سازمان‌ها و رسانه‌های زیادی از جمله صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف در آگاهی رسانی درباره بهداشت قاعدگی با این سازمان همکاری می‌کنند.

انتخاب روز ۲۸ام پنجمین ماه سال میلادی یعنی ماه مئی، اقدامی نمادین درباره متوسط سیکل قاعدگی و دوران خونریزی زنان بوده است.

هر سیکل قاعدگی که – از اولین روز قاعدگی تا اولین روز خونریزی دوره بعد محاسبه می‌شود- به طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد. سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۶ تا ۳۵ روز متغیر است. متوسط مدت زمان خونریزی قاعدگی معمولا بین سه تا پنج روز است.

با تلاش فعالان حقوق زنان و مسئولان بهداشتی برای مقابله با تابو شمردن قاعدگی زنان و برخورد با آن به عنوان یک وضعیت شرم‌آور که باید پنهان نگه داشته شود، وضعیت بهتر شده است.

برگزارکنندگان روز جهانی بهداشت قاعدگی می‌گویند: “سکوت را بشکنید، آگاهی را درباره بهداشت قاعدگی افزایش دهید و با هنجارهای غلطی که در جامعه درباره دوران قاعدگی جاافتاده است، مقابله کنید.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*